2014-03-28

Helgas operaskola, första delen. Läs på!

Det här känns ju pretentiöst som bara den, men nu kör vi. Min egen subjektiva operaskola eller guide till hur man hittar en ingång till opera.

Ska man ta till sig ett enda råd inför en operaföreställning, eller för den delen lyssning hemma på kammaren, så är det detta: Läs på handlingen! Man bör skaffa sig ett hum, helst mer, om vad som händer i operan innan man ser den.

Varför detta? Därför att opera när den är som bäst är den ultimata kombinationen av musik och drama. Musiken bär fram och förstärker dramat och tvärtom. Opera är starka, allmängiltiga känslor uttryckta i musik. Visst kan man njuta av den vackra musiken precis som den är, men upplevelsen blir så mycket större om man vet vad stycket uttrycker.

Nå, begriper man inte det när man sitter i salongen? Eh, nej. Troligen inte. De flesta operor framförs på originalspråket, som oftast är italienska, ibland tyska, någon gång franska. Även om man talar dessa språk är det svårt att höra texten och ännu besvärligare att hänga med i handlingen. På senare år har många operahus infört textmaskin, och det är en klar förbättring som inte räcker helt. Många operor, särskilt de komiska, har mer än lovligt tilltrasslad handling.

Inte nog med detta, utöver att läsa på handlingen bör den verkligt ambitiöse nybörjaren också orientera sig något vad gäller musiken. Vilka stycken ur den opera man ska se är mest berömda, har blivit örhängen, anses vara höjdpunkterna? Highlights ur alla kända operor hittar man lätt på Spotify. Bli inte förvånad om du känner igen flera av melodierna, kända arior förekommer både här och där i populärkulturen, mer därom snart.

Det var då ett himla bök? Ja. Opera inte är den mest tillgängliga konstformen. Men är man väl förberedd väntar stora upplevelser. Det är inte för inte som operan har överlevt genom århundradena.

(När man väl är på plats ska man dessutom uppamma en stor tolerans för spektakel, kostymer och kandelabrar. Det är mig en gåta varför de allra flesta operauppsättningar är så påkostade, varför man väljer att lägga så fantastiskt mycket pengar på kostymer och effekter istället för att jobba med storyn, skala ner, kanske iscensätta på något nytt sätt. Det här kommer jag nog att tjata mer om, det får bli ett eget inlägg.)

(Apropå att läsa på, så har jag mer än en gång tänkt att de påkostade program som säljs i samband med föreställningen, de hade man ju velat läsa i förväg. Kunde man tänka sig att få programmet hemskickat i samband med biljettköpet, kanske?)

Jag ska förstås avsluta med lite musik och jag väljer ett exempel som kan tyckas motsäga det jag predikar. Man behöver (förstås) inte nödvändigtvis alltid veta vad musiken handlar om för att njuta. Operastycken förekommer ymnigt på film och brukar få illustrera hur konsten ger hopp och glädje, som i detta klipp från The Shawshank Redemption.



För visst är det som Morgan Freeman säger:

I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about. Truth is, I don't wanna know. Some things are best left unsaid. I'd like to think they were singing about something so beautiful it can't be expressed in words, and it makes your heart ache because of it. I tell you those voices soared, higher and farther than anybody in a gray place dares to dream. It was like some beautiful bird flapped into our drab little cage and made these walls dissolve away, and for the briefest of moments, every last man in Shawshank felt free.

Stycket heter Canzonetta sull'aria och är en duett från Figaros bröllop av Mozart. I sin helhet kan det höras till exempel här.


7 kommentarer:

  1. Tack!

    Fantastisk öppning - jag är redan lycklig och ser fram emot vad som komma skall!!

    SvaraRadera
  2. Jag också! Men jag håller inte med om avskalat - kostymer och kandelabrar gör sitt till, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag borde boka biljetter och se en opera! Går ofta på balett och teater, men inte så ofta på opera, trots att jag är uppväxt med fastrar som ofta tog med oss på opera eller operett. Helga, vad är skillnaden på opera och operett?
    /Annie

    SvaraRadera
  4. Tack, roligt att ni gillar det!

    Kandelabrarna har ett visst värde men kan avskräcka och skymma dramat, det är så jag menar. De operaföreställningar som berört mig mest har varit okonventionella och avskalade.

    Operett är komisk, tror jag, anses lättare och har talade partier. Det kan opera också ha, och vara komisk, så gränserna är flytande. Jag tror att man menar att vissa verk av vissa kompositörer är operetter. Lehar och wieneroperett. Inte mitt specialområde måste jag erkänna.

    Helga

    SvaraRadera
  5. Min första lärare i italienska älskade att fråga oss om vi föredrog opera eller operett. Rätt svar var opera. Följdfrågan var om vi föredrog tysk eller italiensk opera? Gissa vilket som var rätt svar.

    SvaraRadera
  6. Haha, Ullah, han och jag hade kommit bra överens. Jag har faktiskt försökt lyssna på Wagner men tröttnat. Men Verdi älskar jag om nu inte det framgått. Fast Mozart skrev ju operor både på tyska och italienska.

    Konstigt nog är jag högst måttligt förtjust i musikaler!

    SvaraRadera
  7. Han fick ju hjälp med sina libretton!

    SvaraRadera