Välskrivning
Q klass 2C
X-skolan
Utvärdering
I min rastgrupp var jag, P, A och M. På rastmötet bestemde vi inte så mycket för att A bara tramsade men vi fick ner lite grana i slutet. Vi har lekt dunken. Sen har vi lekt med några andra rastgrupper. Jag har känt mig ganska dålikt för att det är alltid någon som börjar bråka eller något sont. Min grupp kände sig lite, lite dålikt tror jag. Nästa gång så vill jag ha någon betre grupp eller vara ensam tack.
Jag har citerat text som elever i min mammas högstadieklass skrivit om gruppaktiviteter i hennes ämne. Jag tror inte att mer än någon enstaka var bättre än den här. Många var klart sämre.
SvaraRaderaVälskrivning, har inte det med handstilen att göra? Det trodde jag.
SvaraRaderaFaktiskt så har jag ingen aning om syftet med texterna, och det verkar Q inte heller ha. Jag undrade om texten om rastgruppen var tänkt som en information till oss, men tydligen inte.
SvaraRaderaDN kör en intressant artikelserie nu om läxor. Det förvånar mig storligen att det forskats så lite om ämnet. Det förvånar mig ännu mer att ämnet är kontroversiellt. Anyone in their right mind som observerar den sorts läxor som Q och hans skolkamrater (och deras föräldrar!) utsätts för, kan räkna ut med bakfötterna, att dessa läxor inte gör den minsta nytta. I många fall säkert en hel del skada, genom att skapa onödiga konflikter eller genom att skapa osäkerhet hos både barn och föräldrar.