2013-05-05

Bajsa dass

Söndag kväll, O duschar ungarna medan jag röjer i köket till musik. Ett band med en av världens främsta sångare, som jag omedelbart gillade när jag först hörde honom i tonåren. Först Y, sedan Q kommer tassande uppför trappen. De ansluter sig till mig och vi diggar och dansar till det inledande riffet i en av de mest kända låtarna. Så kommer refrängen och Y lyssnar storögt, och blir sedan som tokig. Han hoppar upp och ner och sjunger förtjust: Bajs! Bajs!

Q skuttar också och frågar andfått: Mamma, sjunger de verkligen bajsa dass?

Vilken låt det var? Den här.

5 kommentarer:

  1. Jag gissade omedelbart! Men Helga - körsång, litteratur-, stick- och korsordsnörd - detta är bara ett i raden av bevis på att du är min själsfrände! Min favoritlåt är för övrigt Don't stop me now för att den påminner mig om att glädje är ett val. Fast favoritlåtarna är ju hur många som helst. Lyssnar du för resten på Muse? Deras låt United states of Eurasia är en fantastisk hyllning till Queen. Och Chopin. För övrigt har jag fått bajsa dass i helgen, på älskade holmen, så jag känner att sommaren är här!

    SvaraRadera
  2. Bravo! Du satte låten alltså? Imponerande. Tack för tipsen, kände inte till Muse, ska kolla in dem.

    Vi sjunger faktiskt ett Queen-medley i kören nu. Jag är inte alldeles övertygad om att vi kan göra låtarna rättvisa (rock och jazz överfört till kör blir ibland problematiskt) men det skiter jag i. Det är roligt att sjunga!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att "en av världens främsta sångare" bidrog till att det var så lätt att pricka rätt.

    Jag körar helst klassiskt, för jag tycker att rockband är de som är bäst på rock. Trots det är det kul att få Abba och jazza loss ibland, och för många år sedan fick jag vara med och köra för Diggiloo-turnén (med Lasse Holm och gänget) när den kom till Finland. Det var helt fantastiskt roligt. Manska nog inte vara för låst vid sina genrer.

    SvaraRadera
  4. Jag gissade också rätt på sångare och band! *helnöjd*

    SvaraRadera
  5. Jag lyckades inte alls gissa. Men det beror nog på att jag är helt insnöad på Bohemian Rhapsody - världens bästa karaokesång!

    SvaraRadera