Imorse grät Q och ville inte gå till skolan. Han hade huvudvärk, sa han. Jag tröstade och lirkade och förklarade att man kan få huvudvärk av att vara trött och ledsen och det är då inte konstigt om du är efter den här hemska hösten. Jo, jag gråter ofta lite på lektionerna, sa han, men ville inte berätta mer. Men han ville gärna att jag följde med och pratade med fröken.
Så det gjorde jag. Hon är informerad både om morfars sjukdom och död, men ett extra snack kanske inte skadar.
Hon såg jagad ut som vanligt, lyssnade kort på min beskrivning och sa sedan att Q är nog också ledsen för att han ligger så långt efter, jag har skickat hem lappar, de kanske ni inte fått? Snart är det ju nationella prov i matte också. Kan du komma vid tretiden så pratar vi mer?
Nej, jag skickade O för själv blev jag faktiskt förbannad. Jävla sätt att lägga över allt ansvar på en nioåring. Och vad är viktigast, att han inte räknat X antal sidor i boken - kunskaperna verkar han inte sakna - eller att han gråter och inte vill gå till skolan?
På kvällen konfererade vi alla tre. Q får räkna en liten stund varje dag, efter någon vecka kommer han att vara ikapp. Gudskelov är det matte, ett ämne han har intuitivt lätt för, betydligt lättare än vad jag själv hade i hans ålder.
Och gudskelov för att klassen splittras nästa år. Nya kompisar och ny lärare. Att behålla klasser intakta genom hela grundskolan är så outsägligt dumt.
Så det gjorde jag. Hon är informerad både om morfars sjukdom och död, men ett extra snack kanske inte skadar.
Hon såg jagad ut som vanligt, lyssnade kort på min beskrivning och sa sedan att Q är nog också ledsen för att han ligger så långt efter, jag har skickat hem lappar, de kanske ni inte fått? Snart är det ju nationella prov i matte också. Kan du komma vid tretiden så pratar vi mer?
Nej, jag skickade O för själv blev jag faktiskt förbannad. Jävla sätt att lägga över allt ansvar på en nioåring. Och vad är viktigast, att han inte räknat X antal sidor i boken - kunskaperna verkar han inte sakna - eller att han gråter och inte vill gå till skolan?
På kvällen konfererade vi alla tre. Q får räkna en liten stund varje dag, efter någon vecka kommer han att vara ikapp. Gudskelov är det matte, ett ämne han har intuitivt lätt för, betydligt lättare än vad jag själv hade i hans ålder.
Och gudskelov för att klassen splittras nästa år. Nya kompisar och ny lärare. Att behålla klasser intakta genom hela grundskolan är så outsägligt dumt.
Jag förstår att du blev arg! Skickat lappar.... Vad sägs om dialog istället? Mail, telefon, vad som helst men inte lappar, så att man vet att föräldrarna fått meddelandet, och så att man lägger upp en strategi innan det gått onödigt långt? Gah! Stackars Q!
SvaraRaderaNär man kommit så långt upp i klasserna som trean ska tydligen inte föräldrar få mejl från lärare om sånt. Det ska elev klara själv. För i fyran blir det andra bullar. Enl fröken. Förlåt, pedagog, eller hellre mentor, heter det. We are not impressed. /O
SvaraRaderaStackars Q, klart man kan få ont i huvudet då! Skicka hem barn med lappar, bah! Bara en termin kvar och sen, förhoppningsvis, en bättre fröken. TH
SvaraRaderaVad hände med den lilla meddelandeboken, som en förälder skulle sätta en kråka i så att fröken kunde se att meddelandet hade gått fram? En idë som inte är mindre genial för att den är flera årtionden gammal!
SvaraRaderaDen städades väl ut med katederundervisningen och de välutbildade lärarna, tänker jag.
SvaraRaderaEn sak som jag inte gnölat om, för jag varit för upptagen med pappa, är årets utvecklingssamtal med Q. Jösses. Några veckor i förväg förkunnade läraren att det skulle genomföras på ett nytt sätt i år! Eleven ska själv få leda samtalet! För att känna sig delaktig!
Q grät några gånger och oroade sig. Han förstod inte uppgiften och vad som krävdes av honom. Vi pratade om saken, jag försäkrade honom att det är ju du och jag som fixar detta tillsammans, syftet med utvecklingssamtalet är att jag (eller pappa, fast nu råkade det vara jag) ska förstå hur du har det i skolan. Så som du berättar nästan varje dag.
Jaha. Q:s bästis som är en rigid gosse som ogillar avsteg från rutinen, var sjuk i flera dagar i samband med samtalet. Hans föräldrar som annars är rätt pratsamma om skolan har inte sagt varför men jag har mina misstankar.
Samtalet gick bra, Q var nervös och läste från manus men var lättad efteråt. Jag tyckte att det hela var rätt meningslöst men återkopplade inte till läraren, hade nog av annat. O har svarat på en enkät hon skickade ut. Nu borde vi egentligen uppdatera svaret eftersom det förefaller som att viktig information (att Q halkat efter i undervisningen eller åtminstone i ifyllandet av matteboken) gått oss helt förbi.
Däremot var samtalet med fritidspedagogen mycket bra, eftersom hon kom och satte sig hos oss och på sedvanligt traditionellt men fungerande vis frågade oss vad vi tyckte, berättade vad hon tyckte, etc.
O milde himmel! Det här med att tro på det kompetenta barnet börjar bli helt absurt. Varför ska barnen ta ansvar för skolverksamheten? Då ska de väl ha lärarens lön!
RaderaJag blir så trött.
"genomföras på ett nytt sätt i år! Eleven ska själv få leda samtalet! För att känna sig delaktig!"
SvaraRaderaOm jag skulle göra en parodi på en modern pedagog skulle jag hamna någonstans där.
Jag undervisar på universitetsnivå. Inte ens grundutbildningsnivå utan ovanför den, vidareutbildning och doktorandutbildning. Och jag har gradvis insett att det finns en anledning att jag är lärare och de elever, och det är att jag kan mera och har mer erfarenhet. Jag har också insett att det allra mesta blir bättre om jag leder det. Jag ska förstås lyssna och ta till mig, men ansvaret för att leda samtal bör nästan alltid vara mitt.
Men för all del, det har tagit mig några år att inse det. Qs lärare kanske också kommer fram så småningom.
Hoppas kan man ju alltid.
SvaraRaderaAlltså, jag vill för död och pina inte bete mig som modern curlingförälder som bara hackar på läraren. Hon har goda kvalitéer också. Men de är svåra att minnas ibland.
Å så beklämmande! Att fylla i matteboken mäter ju inte hur de egentliga mattekunskaperna ser ut, precis som du är inne på! Läraren borde ha minskat antalet sidor för stackars Q, särskilt nu när han är ledsen. En pedagog som verkar vara väldigt opedagogisk! Troligtvis kommer nationella provet att gå bra. Det mäter ju inte sidantal. RK
RaderaPS. Vuxna blir ofta sjukskrivna när de har sorg, men barnen förväntas hålla samma tempo! RK
RaderaVille bara säga att jag tänker på dig inför morgondagen, hoppas allt blir spara det nu kan bli.
SvaraRaderaTänker på dig idag! ��
SvaraRaderaKram Maria
Varma tankar till hela familjen idag. Hoppas det blir ett fin dag i all sorglighet.
SvaraRaderaStor kram
M, mamma till L och T
Tänker på dig idag.
SvaraRaderaTänker på dig idag!
SvaraRaderaTänker på dig och hela familjen idag, TH
SvaraRaderaTänker på dig, Helga <3
SvaraRadera