2013-02-10

Lite sliten

Det är nog faktiskt influensa. I varierande grader.

Q är sjukare än jag någonsin sett honom. Han har i fyra dagars tid alldeles frivilligt gått och lagt sig och sovit flera timmar mitt på dagen. Han har hög feber och hosta. Aptiten är dålig, men han dricker ordentligt.

Igår var jag riktigt bekymrad och ringde min syster för att prata av mig. Sjukvårdsupplysningen har jag ingen vidare lust att prata med mera efter de intetsägande råden jag fick när Y var dålig i december. Hon lyssnade och kunde inte säga så mycket konstruktivt, men bara att prata med henne var en lättnad.

Sedan kickade Iprenet in, och Q åt lördagsgodis och tittade på Melodifestivalen och var sitt gamla jag. Eftersom han sovit på dagen höll han sig vaken ända till elva.

Mina barn är duktiga på att uttrycka sina behov, det är jag glad för. Klockan elva lämnade Q datorn, och kröp upp bredvid mig i soffan, och förklarade att han ville att jag skulle sluta sticka för att istället gosa med honom. Jag tog honom i famnen och han somnade på min mage, precis som när han var bebis.

Själv är jag frisk igen, men lite sliten. För när Q är så sjuk som han är, vill han helst ha mig inom ett par armlängders avstånd. Och det kan man ju förstå.

Då blir lillebror, också han snorig och hostig men betydligt piggare, svartsjuk och vill vara med han också. Det kan man ju förstå.

Igår och idag slet jag mig och tog en promenad, gjorde några ärenden, tränade. Kände en obeskrivlig lättnad. Även det kan man förstå.

Nu ska jag återgå till soffan, mittemellan sönerna. Men jädrar vad stickningen växer fort.

6 kommentarer:

  1. :)
    Jag har inte vabbat tillräckligt många dagar för att få ihop många stickvarv, men jag ser fram emot en riktigt sticknördig kväll i kväll. Lovade Nora film efter dagis. Hon har snöat in på musikalen Annie och den är så skrämmande på slutet att hon behöver vuxensällskap. Och tolk, förstås. En utmärkt ursäkt att låta stickorna klirra!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Om du är det minsta intresserad av stickning kan jag varmt rekommendera forumet Ravelry! Det tog mig ett bra tag att upptäcka dess fördelar men nu är jag helt förälskad. Det har tagit mitt stickande till nya höjder, faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Nej! Jag behövde inte detta! Och jag skapade ju naturligtvis ett konto omedelbart. Jag önskar mig ett parallellt liv som jag kunde ägna åt att läsa, sticka, och gå hantverkskurser. Vill du ge mig en snabbkurs i vilka de största fördelarna med Ravelry är?

    SvaraRadera
  4. Snabbkurs kommer här: (Annannan, du som introducerade mig till Ravelry, fyll gärna på!)

    1 Astronomisk ökning av möjligheterna att göra informerade val. Förr bestämde jag lite hipp som happ vilken modell jag ville sticka. Däremot hade jag ofta en bestämd åsikt om garnets kvalitet och framför allt färg (jag är en färgjunkie), och i viss mån vilken teknik jag ville använda (flätor eller spets eller rätstickning, typ). Men valet av modell la jag sällan någon större möda på, det var dessutom svårt att göra ett informerat val eftersom alla plagg ser ungefär likadana ut på de trådsmala tjejerna på garnstudio.com (min hovleverantör). Men på Ravelry! Där kan man söka i en formlig skattkista av mönster (varav alldeles tillräckligt många är gratis) och dessutom se hur de färdiga alstren ser ut i olika färger, garner, på helt normala människor. Oj vad mycket roligare det har blivit att välja. Inte lättare, absolut inte, för det finns så mycket att välja på, men vad mycket nöjdare jag har blivit med det färdiga resultatet!

    2 Ett lättanvänt verktyg för att dokumentera (och skryta lite) med mina färdiga alster. Förutom skrytet så är det rätt kul att se att det tog si och så lång tid att sticka plagget X. Eller att det gick åt si och så många nystan. Sånt hade jag aldrig koll på förr.

    3 I den mån man behöver instruktioner för att lära sig nya tekniker är Ravelry en guldgruva. Jag tycker att jag kan det mesta jag behöver (ahem) men när jag i framtiden ska sticka en randig väst ska jag absolut lära mig ett effektivare sätt att fästa garnändar än det jag använder nu.

    4 Inspirationen! Det är så roligt! Att se vad andra stickar, att hitta favoritdesigners (snåljåpan Helga har rent av betalat för någr mönster nu!), bara att surfa runt.

    Men så klart finns en gigantisk nackdel, som du är inne på. Behöver man något som lockar en att sitta vid datorn ännu mer?

    SvaraRadera
  5. Tack! Ska läsa in mig lite. Låter jättebra!

    SvaraRadera
  6. Vad tillägga?

    Att det här sannolikt är den bästa kombination av forum och cloud computing som finns. Det är nästan ingen hejd på hur bra sökfunktioner det finns. När man ska söka mönster till exempel väljer man först typ av plagg, och sedan kan man förfina inom resultate för den sökningen för nästan allt, inklusive hur mycket garn man har.

    Och detta att man kan se hur en modell tar sig stickad i olika typer av garn och buren av människor av olika kroppsformer. Den funktionen har jag nu integrerat med mig själv till den grad att när jag tittar på en potentiell tröja hoppar jag automatiskt över alla bystiga damer och söker efter mageraxlade plattbystade som jag själv.

    SvaraRadera