2012-12-16

Julfrågor

Nej, dags för lite julstimmung. Och varför inte kombinera det med en lista, det var länge sedan. Den här hittade jag hos Steel City Anna.

Firar du jul hemma eller hos någon annan?
I'll be home for Christmas, you can plan on me. Hemma, hemma, hemma. Julen 2007 när Q var knappt två år reste vi till mamma i Göteborg. Efter det bestämde jag att jag vill vara hemma hos mig själv på jul. Ovillkorligen. Den som vill är välkommen hit, men jag flytt int.

Favoritjulgodis
Julgodis är nu inte det godaste godis som finns, fast allt godis är ju gott, det hörs liksom på namnet. Jag gillar knäck, särskilt polkagrisknäck (krossade polkagrisar istället för mandel, låter knäppt men är gott!) och limekola, båda enligt recept från ett gammalt Arlahäfte.

Favoritmat i jul
Skinka förstås. Sill, helst hemgjord. Medisterkaker (pannbiffar på fläskfärs, kryddade med ingefära). Kalvsylta, allra helst hemgjord fast det är bökigt. Grönkål på halländskt vis, en upptäckt jag gjorde förra året. Julkorv. Lussekatter. Småkakor! Helst svärmors hembakta som är himmelska, men de får vi bara vartannat år. I år firar hon jul hos svågern med familj, och jag håller till godo med hembageriets.

Den finaste julmusiken
Hoo-boy. Svår genre! För många år sedan fick O en julskiva med Stefan Ljungquist och en flickkör. Den är så genomgräslig att den trotsar all beskrivning. Vi spelar den ibland och dör av skratt. Jag har tre julskivor som går att lyssna på: Ella Wishes You a Swinging Christmas (favoritspåret är Have Yourself a Merry Little Christmas), en obskyr samling julmusik från världens alla hörn, samt Lars Vegas Trios julskiva. Nä, julsånger sjunger jag hellre än lyssnar på, och jag får  min beskärda dos via kören, när julkonserten väl är överstånden är jag ganska mätt.

Den godaste juldrycken
Julmust och O:s hemgjorda mumma. Glögg går också ner fast lukten är trevligare än smaken.

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul
Ingetdera. Men mer åt Jenny-hållet än det amerikanska.

Berätta om dina traditioner på julafton
Jaa... Egentligen gillar jag inte tanken med traditioner för man blir så lätt låst i dem. Men de har en tendens att smyga sig på, flera har införts sedan vi fick barn. En sådan är julstrumpan, att barnen får en första klapp redan på morgonen som ska sysselsätta dem under dagen. Förra året bestämde jag mig för att göra egna strumpor och letade fåfängt efter mönster på nätet. Till sist fick jag snilleblixten att köpa julhanddukar och fleecefiltar på Åhléns och göra fleecefodrade jättelika (ska ju rymma pussel såväl som målarböcker) strumpor av. De blev riktigt fina. Frukosten är en tradition jag följt sedan jag träffade O 1992, mer därom nedan. Annars är det inte så mycket som är hugget i sten mer än att jag vill ta en promenad medan det är ljust, och så brukar vi dela ut julklapparna ganska snart efter Kalle Anka, för att sedan äta middag. Tomte har vi inte, jag har livliga minnen av pinsamma charader från min egen barndom. Mina barns morfar stoltserar visserligen med de rätta attributen men varken han eller barnen är särskilt roade av att iscensätta något skådespel.

Annandagen
Inga särskilda traditioner eller ambitioner mer än att komma ut och få lite frisk luft.

Bannlyst pynt?
Glitter är gräsligt fult. Det vi har försöker jag gömma så att sönerna inte ska hitta det och propsa på det. Nu börjar de - sönerna alltså - bli så stora att vi kan plocka fram allt ömtåligt pynt som varit nerstoppat i några år. I år blev det premiär för Julbyn, en by i porslin, upplyst av en ljusslinga och befolkad av tomtar, hundar och älvor. En present från min far, who else? Y är alldeles förtrollad av den och leker med den varje dag.

Favoritpynt
Allt som är snyggt enligt min egen högst personliga smak. Inte för smakfullt, men inte för skrikigt. Jag gillar att pynta redan vid första advent, dels för att få välbehövligt extra ljus av adventsstakar och stjärnor, men också för att jag hyser en kärlek till lagom kitschigt pynt i form av dolskt blickande tomtar (min favorit går under namnet Pedofilen och står och lurar i hörnet bakom pappersåtervinningen) och tryckta gardiner med motiv av julrosor. Blommor är en viktig del av pyntet, amaryllis och hyacinter är obligatoriska.

Levande gran eller fusk
Levande så klart! Annars luktar det ju inte och det är ju mer än halva poängen. När vi ändå är inne på gran så är även julgransprydnaderna högst personliga. Smakfulla granar dekorerade i en enda färg, bah så tråkigt. Julgranssaker är en riktigt rolig souvenir som man kan köpa på de mest skilda ställen i världen. Vår gran pryds av allt från flirtkulor med paljetter förfärdigade på 70-talsdagis (av moi), till sydafrikanska pärlstickade korgar, till kinesiska emaljkulor. Och en hel del annat.

Julkort på mail eller med posten
Ingetdera. Jag är för lat för att skicka julkort, har alltid varit. Dessutom utvecklade jag en stark allergi mot gulliga barnkort under barnlöshetstiden. Om detta utgjöt jag mig för några år sedan, mina åsikter i frågan är oförändrade.

Vilka färger har ditt pynt?
Alla tänkbara. Se ovan.

Glitter?
Nej. Se ovan.

Julfrukost
Sedan O:s och min första gemensamma jul, då jag bjöds till hans föräldrahem på julfrukost, har jag avnjutit följande: varm choklad med vispgrädde och släta vetebullar med russin och suckat. För så gjorde de i O:s mammas föräldrahem. I år har vi bjudit in våra goda grannar som har barn i precis samma ålder.

Favoritfrukter i juletid
Clementiner.

Risgrynsgröt eller ris a la malta
Risgrynsgröt. Är inte fullt lika förtjust som övriga familjen dock. Ris à la Malta har jag aldrig förstått poängen med. Det enda jag har emot julmat är för övrigt avsaknaden av riktigt goda efterrätter.

Kalle Anka och hans vänner
Javars. De brukar stå på och skråla, men jag tittar med ett mycket flyktigt intresse. Jag tycker att det här programmet har börjat komma så ofta på senare tid?

Karl-Bertil Jonsson
KBJ är jag egentligen mer förtjust i än KA, men just nu passar han inte riktigt in i vårt julaftonsschema med tidig klapputdelning och dito middag, så jag har inte sett honom på några år. Men under min uppväxt satt vi som klistrade hela familjen med ett flagrant undantag: morfar som protesterade högljutt. Som statsanställd tyckte han att det var absolut och fullkomligt upprörande att framställa simpelt tjuveri som ädelt. KBJ var en skam för Postverket!

Kan du vissla Johanna?
Nä. Har läst boken dock.

Köper du klappar åt många?
Nej, tack och lov. Två barn och en man. Pappa ska i år igen få en hemstickad mössa. Han tappar praktiskt nog bort ungefär en varje år. Mamma och svärmor har - helt otippat - fått foton på barnen. Min syster får nog en gåva till Unicef eller Läkare utan gränser. Julklappar är faktiskt ett otyg.

Vill du slå in klapparna själv?
Nej, gud så tråkigt. Men det måste ju göras. I mitt föräldrahem lättades denna syssla upp av rimmande. Både mamma, syster, styvfar och pappa är riktiga mästare. Tyvärr har jag inte lyckats införa denna tradition i min egen familj. Kanske skulle jag försöka igen i år?

Vad önskar du dig i år?
Mest av allt ett fint jullov. Därutöver en armbandsklocka med röd urtavla. Röda skor med lagom  - 5-6 cm - höga klackar. Pyjamas/underkläder i silke.

Mellandagsrea?
Ja, O och jag har bestämt att vi ska gå ut på rean tillsammans istället för att köpa klappar till varann. Han behöver en vinterjacka och jag ska titta efter önskelistan ovan. Fast jag har köpt ett par saker till honom ändå, och jag är säker på att han har gjort detsamma. Så ordhålliga är vi.

Nyårsplaner?
Inga särskilda ännu. Vi kommer säkert att laga en god middag och dricka champagne. Har frågat runt lite i bekantskapskretsen om någon vill fira med oss men inte fått napp ännu. Får vi inte det blir det bara vi fyra, men det är inte så bara.

När åker julen ut?
Julgranen åker när barrandet blivit outhärdligt. Stjärnor, stakar, gardiner och pedofiltomtar får vara kvar en bra bit in i januari, det ser så trevligt ut.

3 kommentarer:

  1. Lars Vegas Trio! Den har vi alltid på när vi klär granen. Jag såg dem live i Kungsan en gång, det var faktiskt jätteroligt. Och det är bara typ 15 år sen!

    I år har den dock fått konkurrens av Mauro Scoccos julskiva. Om man har överseende med att det är lite fånigt att nämna Stureplan i varje låt så är den soft och fin att ha på i bakgrunden när man diskar, t.ex. Och så är Tomas Andersson Wij med i en låt, han som annars sjunger mest om Hägersten och de andra förorterna längs röda linjen. Honom är jag mycket förtjust i.

    Lite inspirerad av att du läser dikt för Q varje kväll (gör du det fortfarande? Var det Fröding?) skrev jag häromdagen ut Rydbergs Tomten för att läsa för barnen vid läggning. De var oerhört skeptiska. "Vi får se mamma, om den är bra eller om den är usel" sa min pojke. I början var han skeptisk, den rimmade inte tillräckligt. Men till slut fick den tummen upp, och han ville höra den igen! Så himla skönt att få vara prettomorsa ibland.

    /Anka

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns väl all anledning att tro att du ska kunna få med dig Q och Y på rimmandet!

    SvaraRadera