2012-02-23

Tårtvägran

Nej, jag äter fan ingen prinsesstårta idag. Detta av ett enda skäl, ren tjurighet. Jag är galen i prinsesstårta, men den måste innehålla hallonsylt!

Det breda och alldeles äkta leendet hos dagens nyblivne far var lite rörande även för en inbiten antirojalist och bitter bebisgullhatare. Men därefter kom kräkreflexerna slag i slag. Att även behärskade medier som SVT förlorar sans och balans och spelar Stevie Wonder till slow-motionbilder av Daniel, och frågar ut förlossningsläkaren på det mest bisarra sätt. (Den senare levererade dagens bästa replik som svar på frågan om det var en "vanlig" förlossning: Ja, för mig.)

Karolinska har varit avspärrat i dagar, för att TV-bussarna ska få plats. Imorgon blir det konselj, och regeringen kommer att få veta namnet på den nya tronföljaren och vilket hertigdöme hon tilldelas. Regeringen ska vidare fatta beslut om införandet av två nya flaggdagar, födelsedag och namnsdag.

Det lilla barn som har fötts idag ska en dag bli vår statschef. Hennes tillvaro kommer att var inrutad och bevakad bortom allt förstånd. Och den enda orsaken är hennes genetiska arv.

Kan vi inte sätta stopp för de här galenskaperna nu?

13 kommentarer:

  1. Stackars onge. Och skulle hennes genetiska arv visa att hon är särskilt lämpad, kan vi rösta på henne så hon kan bli president. Annars borde hon få välja själv.
    Men hon är välkommen till världen, så som den nu ser ut.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Sedan undar jag varför en LÄKARE förlöste Vickan (som ju hade en mycket smidig förlossning). Jag är ju den första att misstro barnmorskor så jag vill gärna höra varför, för att få vatten på min kvarn....

    SvaraRadera
  3. Ja, det här är en oslagbart motbjudande kombination. Fast om jag bara får välja bort det ena så går dagens hysteriska massmedia bort långt före monarkin.

    För övrigt tycker jag inte om prinsesstårta.

    SvaraRadera
  4. Inte jag heller, för det är väl marsipan på? Blä.

    SvaraRadera
  5. Jo jag tycker vi sätter stopp här och nu.

    SvaraRadera
  6. Jo, tycker också vi sätter stopp nu. Undrar hur många andra som fick slussas vidare till sjukhus runt om i länet för att hon skulle ha en avdelning redo? Och om inte poliserna hade bättre saker för sig än att eskortera bebisen hem?

    Men det är ju roligt för Viktoria och Daniel, precis som det är för alla föräldrar. Tycker nästan synd om dem, och särskilt om de nyblivna farföräldrarna. Blir nog inte så många spontana promenader/dagishämtningar/pannkaksluncher med barnbarnen där inte.

    (Har förresten läst din blogg länge, och har slutligen börjat skriva lite själv)

    /Anneli

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om att hysterin i massmedia är det mest motbjudande. De nyblivna föräldrarna förefaller enastående vettiga med tanke på det liv de förmodligen lever.

    Men. Medias hysteri är ju en konsekvens av monarkin. Hade vi inte haft det statsskicket hade det varit långt mindre intressant hur och när och vem som föddes.

    Jag är lite trött på folk (nu menar jag inte dig, annannan!) som förklarar att de inte bryr sig alls om kungahuset, att allt är medias fel som skapar en hausse. Men så är det ju inte. Det är vi alla som godkänner monarkins fortsatta existens genom att inte rösta bort den.

    Det är vid sådana här tillfällen som det bisarra och galna med hela arrangemanget blir extra tydligt, tycker jag. Och jag häpnar över att för övrigt vettiga människor inte ser det. Hade så sent som igår ett gräl med goda vänner om saken.

    SvaraRadera
  8. "hade inte polisen bättre saker för sig än att eskortera bebisen hem?" Förlåt, men är du helt förbi? Och om ni blir förvånade över att KS spärrades av borde ni ta en titt på världsläget-det var en blivande regent som föddes för tusan! vår blivande drottning. kungafamiljen gör fantastiskt fin reklam för vårat land och Victoria kommer att bli en human och jordnära drottning.

    SvaraRadera
  9. Tack, Anonym för att du gör ett uttalande man ofta ser och hör: att kungahuset gör ovärderlig PR för Sverige. Jag efterlyser på det starkaste en vetenskaplig och objektiv granskning av detta. Exakt på vilket sätt gör kungahuset reklam som kommer oss medborgare till godo? Hur många exportaffärer har de bidragit till att ro hem? Hur många turister lockar de? Hur många hotellnätter, vykort, whatever som inte hade sålts utan dem?

    Min personliga tro är att trafikskylten med älgen på är en minst lika god symbol för Sverige som kungahuset, räknat i igenkänningsfaktor, hitlockade tyskar och omsatta souvenirer.

    SvaraRadera
  10. Tillåt mig att inte hålla med.

    Inte för att jag är någon särskilt varm förespråkare för monarkin. Men vi måste ju ha någon form av statsskick, och nu har vi det här. Jag är inte övertygad om att det är tillräckligt dåligt för att behöva bytas ut. (Men jag tänker inte motsätta mig ett byte. Vore det folkomröstning skulle jag rösta blankt).

    Däremot tycker jag att det är ett stort förbannat problem att massmedia är sensationslystna och populistiska. Det genomsyrar hela samhället.

    SvaraRadera
  11. Alltså, det jag inte håller med om är att det stora felet med massmediahysterin runt kungahuset är kungahusets existens.

    Jag är precis lika skeptisk som du Helga till att kungahuset skulle vara oumbärligt ur reklamsynpunkt. I en republik skulle vi ha en president som skulle kunna vara en bra eller dålig representant, precis som kungahuset är en bra eller dålig representant. Poängen med republiken är väl att det dels är en folkvald representant, dels en mindre kostsam sådan.

    Jag är dock varken rojalist eller republikan. Antar att jag helst skulle vilja se att man bantade apanaget!

    SvaraRadera
  12. Det är fullt tillåtet att inte hålla med!

    Nu förstår jag dig lite bättre, annannan, och jag tycker också att (vissa) media är otäckt populistiska för att inte tala om hur de excellerar i dubbelmoral. Hörde i torsdags i radio både Expressen och Svensk Damtidning försäkra att de minsann inte skulle publicera några smygtagna bilder på den nya prinsessan, och hur de försökte framhålla sitt utmärkta samarbete med kungahuset. Tro det? Varför ber Daniel då uttryckligen om lugn och ro?

    Men som sagt, hela företeelsen är bisarr. Föräldrar borde få välja vilket namn de vill åt sina barn utan att en hel nation ska vara med och tycka. Samtidigt som jag kan förstå att Herman Lindqvist förfasar sig. Som drottningnamn låter det märkligt, mera nattklubb än slott. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Kungahuset kan inte vara vanliga och göra anspråk på att ha en vanlig tillvaro, det går faktiskt inte!

    Ann Heberlein formulerade det väl i DN igår (hittar det inte på nätet!), kungahusets makt är inte politisk och inte formell men desto starkare på ett informellt och normerande sätt. Och de normer som de bidrar till att upprätthålla är inte särskilt trevliga, tycker jag.

    Poängen med republik är att representanten skulle vara folkvald. Ja. Det är poängen. För mig räcker det så.

    SvaraRadera