2011-09-08

Kompetens vs attityd. Samt härskartekniker.

Sedan jag kom tillbaka från semestern för några veckor sedan har jag lyckats formulera en sanning som har spökat för mig länge, i flera år. Det är först nu jag kan sätta fingret på den.

Kompetens är nog så bra och nödvändig, men minst lika viktig är attityden. Det ska jag aldrig glömma när det gäller att värdera och utvärdera medarbetare.

Under semestern och fram till igår hade jag stora problem med en inhyrd konsult. Inhyrd för att jobba åt oss medan ordinarie projektmedlemmar  - även jag - åtnjöt välförtjänt semester.

Jag såg till att vara tillgänglig under hela min semester. Läste mejl varje dag, svarade i mobilen. Den här killen ringde inte mig en enda gång. Däremot ringde jag honom en gång i veckan för att höra hur arbetet fortskred.

Detta var inga samtal jag såg fram emot, för karln pratade omkull mig varenda gång. Med långa tekniska utläggningar där han berättade om alla motgångar han stött på (normalt i konstruktionsarbete), hur lämnad åt sitt öde han var när ingen annan svarade i telefon (?? - han ringde ju aldrig mig, och dessutom: att folk var på semester var uppdragets förutsättning. Annars hade vi gjort jobbet själva.), hur många fester med polarna han tvingats tacka nej till, att han hade sin dotter denna vecka och därmed inte hann jobba så mycket (och HUR kan de senare vara mitt problem?).

Arg och omkullpratad var jag varje gång vi lade på, med det jag borde ha sagt snurrande i huvudet.

Han hittade mina akilleshälar och gick rakt på dem. Tekniken. Viljan att tillmötesgå, att vara trevlig, att inte ställa jobbiga krav.

När jag beskrev det hela för min chef, sa hon direkt: Det där är härskartekniker. Han försöker spela på ditt dåliga samvete. Medvetet eller omedvetet. Hans privata åtaganden har faktiskt inte med uppdraget att göra.

Nu är jag kvitt honom, gudskelov. Förutom allt stök och bök så blev han två veckor försenad och debiterade mer än dubbelt så många timmar som det ursprungliga estimatet var. Jag gick förstås i taket och vägrade betala. Förhandling vidtog, som avslutades igår. Mycket lärorikt, men resultatmässigt inte en av mina bästa förhandlingar. Fakturan justerades ner med en veckas arbete.

Men jag är lättad, och många erfarenheter rikare.

1 kommentar:

  1. Ja! Härskarteknik. Såklart att det är härskarteknik. Oavsett om det kommer från en konsult eller, som det en gång i tiden gjorde på Orm-arbetsplatsen, från tjejen som jobbade under mig.

    Det här ska jag komma ihåg, Helga. Det här ska jag verkligen ha i bakhuvudet i situationer som den du beskriver. Tack!

    SvaraRadera