2011-05-05

Byta stol

Fjärde dagen på mitt nya jobb, och idag ska jag göra något jag aldrig gjort förut. Intervjua! Det kommer två pigga konsulter till mig, pigga på att arbeta i mitt nya projekt. Deras tekniska kompetens kommer jag att ha svårt att bedöma, eftersom området vi arbetar med är nytt för mig, men där får jag gudskelov hjälp. Men det är jag som ska bedöma dem som personer och huruvida jag kan jobba med dem eller inte.

Det känns stort och lite märkligt. Och roligt. För några veckor sedan var det jag som sprang på intervjuer och blev granskad. Nu ska jag sitta på andra sidan skrivbordet. Vad ska jag fråga? Vad är det jag vill veta? Hur vill jag att den perfekta medarbetaren ska vara?

Jag försöker minnas. Bortanför det gångna året, den omtumlande Korearesan, blivandet av en familj med två barn, en mamma med två barn. Förra våren, vintern, hösten dessförinnan. Mitt förra jobb, mitt förra liv. Mina medarbetare där. De som det funkade bra med, varför funkade det? Vad gillade jag hos dem? De som det funkade mindre bra med, varför inte?

Jag minns två killar som jag faktiskt inte gillade att jobba med, och konstaterar besvärat att det berodde på att de av olika orsaker fick mig att känna mig osäker. Vems fel? Bådas. Jag måste komma ihåg att ta plats, hålla på min egen plats och min auktoritet. Vad i deras beteende var fel? Bristande kommunikation, tror jag. De var dåliga på att tala om vad de gjorde och varför. Så blev jag allt osäkrare och slutade fråga.

Så. Slut på självrannsakningen för denna gång. I eftermiddag kommer de. Hihi.

1 kommentar:

  1. Åh, min långa kommentar bara försvann!

    Iallafall, visst är det roligt att byta roll, och väldigt givande inför framtida egna intervjuer (även om det kanske dröjer lite för dig just nu).

    Jag brukar tycka att det är givande att fråga just kring samarbeten, t.ex. be dem beskriva en person de jobbat bra resp dåligt ihop med, hur var de som personer? hade de likanande eller kompletterande uppgifter (konkurrens...)? etc. Likadant med chefer, beskriva bästa och sämsta, lite luddigt förstås så man inte vet vem det är.

    Jag brukar också luska kring ärlighet, tycker det är viktigt! Falska "glidare" går bort.

    Försök också luska kring hur mycket ansvar de egentligen haft och sånt, ofta låter det mycket bättre än det egentligen är (t.ex. kallar sig många PL som eg. bara hållt i de egna resultaten, ingen budget, ingen annan personal etc.)

    Lycka till, du fixar det galant!

    SvaraRadera