2011-05-25

Bröllopsbestyr

Sista veckan före semestern, om än en kort semester. På fredag packar vi bilen och kör västerut. Fyrtioårsfest på lördag för kusinen, en vecka senare är det bröllop. Q har sagt blankt nej till att vara brudnäbb. Tror han lider av lite rampfeber, faktiskt. Q och Y åtnjuter statusen av att vara enda tillåtna barn på en för övrigt barnförbjuden fest.

Min syster: Jag hade inte tänkt ta med Q+Y i bordsplaceringen, det är väl okej?
Jag: Såklart! Y kommer nog att sitta i mormors knä. Men det kanske finns en extrastol åt Q, han är lite för stor för flera timmars knäsittning? Så kan vi placera honom där det passar bäst.
Syrran: Han får sitta mellan mig och S om han vill!

Jag ler åt synen. Femårige Q i högsätet mellan brud och brudgum. Kommer då att tänka på en historia som nog kan få komma med i talet jag ska hålla.

Q: Mamma, vad betyder det att J och S har förlovat sig?
Jag: (Utläggning om förlovning, giftermål och eventuell barnskaffning)
Q (funderar): Varför ska de skaffa barn för? De har ju mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar