2010-09-06

Håller andan

Det är knappt så att jag vågar skriva det. Y har börjat sova bättre. Han vaknar fortfarande, men bara en eller två gånger per natt, och är inte lika ledsen, och det går fortare att trösta honom.

I onsdags tjatade jag mig till en tid hos en öronläkare. Då hade jag varit på vårdcentral och hos barnläkare med Y, som hade 39-40 graders feber som kom och gick och som skrek i timmar varje natt. De hittade inget, men konstaterade att de inte kunde bedöma öronen eftersom de var fulla med vax.

Örondoktorn avfärdade mig inte, utan pillrade först ut historiens största vaxpropp ur ena örat. Y satt bom still och mol tyst under tiden. Andra örat var lika igenkorkat det, men där gick hon bet. Örondroppar i en veckas tid och återbesök. Och självklart skriver jag ut antibiotika när han haft hög feber i fem dagar och jag inte kan bedöma örat, sa hon.

Jag föll henne nästan om halsen. Redan nästa dag var Y betydligt bättre, verkade piggare och började äta igen.

Inte vet vi om han hade öroninflammation. Eller om det var vaxet som skavde och irriterade och väckte honom på nätterna.

Men - han - sover. Vilket betyder att jag sover. Vilket betyder att livet är så väldigt mycket lättare.

Har det vänt nu?

5 kommentarer:

  1. Skönt att höra! Jag hoppas att det vänder nu och att stackarn kan få sova på nätterna - och du också!

    SvaraRadera
  2. När jag var liten hade jag jättestora problem med öronen. Aldrig någon öroninflammation, men däremot trånga hörselgångar som gjorde att minsta lilla vax i samband med minsta lilla förkylning gjorde jätteont eftersom hörselgångarna svullnade lite då. Mycket vax borde därför kunna göra rejält ont, oavsett trånga hörselgångar eller förkylning tycker jag. Stackars liten, hoppas det blir bättre nu!

    SvaraRadera
  3. Nattonda öron är fruktansvärt. Vet jag av egen erfarenhet och med en unge som hade tretton öroninflammationer innan han var ett och ett halvt. Och de var inte det värsta - öronkatarren var värst. Att han hade sirapstjockt gegg bakom trummhinnan som gjorde honom lomhörd och värkte.

    Skulle Y ha det så försök att få rör i hans öron så fort det bara går. Det var en välsignelse för oss.

    Och njut av sömnen nu :)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att höra att ni mår bättre och sover båda två! Vad ont det måste ha gjort i Y:s öron ...Hoppas det här var vändpunkten och hoppas du kan lita på att det kommer många fler vändpunkter till det bättre om (när) det kommer tillfälliga "bakslag".

    Maria

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att höra att det börjar vända....tänker på er!!

    Kram
    Sara

    SvaraRadera