2009-05-27

Jo det var väl klart

Nordkorea skramlar med vapenarsenalen igen. Så klart. Vi är ju på gång att adoptera från Sydkorea igen. Förra gången det begav sig var hösten 2006, då vi väntade på att få hämta Q.

Världen och människorna skrämmer mig ibland.

Då är detta på ett paradoxalt sätt trösterikt att betänka:

Linjen mellan ont och gott går inte mellan människor, utan rakt igenom varje människas hjärta.

Alexander Solsjenitsyn, jag borde läsa honom någon gång. Citatet finns i Ann Heberleins bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, om bipolär sjukdom. Briljant, berörande och begriplig.

2 kommentarer:

  1. Ska vi gå samman och läsa Solsjenitsyn? Jag har inte heller gjort det. Jo, Ivan Denisovitj (?) i tonåren, då när man skulle spela intellektuell och inte begrep särskilt mycket. Men inte sedan jag blev jag. Man får väl ha överseende med den där gräsliga skepparkransen.

    SvaraRadera
  2. Gärna! Jag har ingen aning om vilken bok som är bra att börja med, citatet tror jag kommer från Gulagarkipelagen.

    Förresten håller jag på med ett mejl till dig, om salviakvistar och annat.

    SvaraRadera