2009-01-05

Vad gör man i Göteborg i januari?

Det är frågan. Vi ska åka dit i eftermiddag, utan större entusiasm från min sida. Det blir säkert bra när vi väl kommer iväg men just nu finns det inte mycket jag mindre vill än att packa väskan och sätta mig i bilen. Jag vill sitta i min egen soffa och sova i min egen säng. Här strålar solen över rimfrostklädda träd, jag kan ge mig fan på att det kommer att regna horisontellt i Göteborg, det gör det alltid när vi kommer dit.

Dessutom hostar både Q och jag något alldeles förbannat. Han tills han kräks, jag tills jag kissar på mig. Synnerligen charmerande. Men förutom hostan är vi pigga och feberfria och mormor och farmor väntar ivrigt så vi reser. På fredag tar älskad syster och moster examen och det vill vi inte missa.

Ändå skulle jag behöva ha något mer att se fram emot där nere i väster. Vad finns det att göra med en nästan-treåring några januaridagar i Göteborg? Universeum har vi redan betat av. Kanske är det dags för vad jag själv kallade för Döda djuren, det vill säga Naturhistoriska med uppstoppade djur. Åby äventyrsbad tänkte vi också utforska. Andra förslag, någon?

6 kommentarer:

  1. Mina två (8 1/2 och snart 2) älskar båda Universeum, oavsett hur många gånger vi varit dit. Jag har alltid gillat Palmhuset i Trädgårdsföreningen och växthuset i Botaniska på vintern, skönt med lite fusktropik!

    SvaraRadera
  2. Palmhuset i Trädgårdsföreningen skulle jag också säga. Liten varm park inomhus. Kanske kan mormor och Q gå någonstans så att Helga får återse något favorit-vuxenställe också? För sådana måste väl finnas, efter så många år som göteborgare!

    SvaraRadera
  3. Min treochetthalvtåring älskade att åka Älvsnabben från Lilla Bommen ända till Klippan, och därifrån spårvagn till stan igen (efter fikapaus). Ett annat äventyr är spårvagn till Bergsjön, där det finns en relativt nyanlagd jättelekplats av trästammar. (Men så här års får man förstås ha tjocka kläder och helst termos också.) Hoppas ni får ett par bra dagar i Gbg.

    SvaraRadera
  4. Mina barn älskade att gå på sjöfartsmuseet och titta på båtar, Slottsskogen var också en favorit, även på vintern.
    /Mariamamman

    SvaraRadera
  5. Sjöfartsmuseet tipsar jag också om... det är ett lagom stort ställe med akvarier som är lätta att se och komma intill när man är liten. Tropiska fiskar och vanliga svenska (läskigare och mer spännande tycker min tvååring).
    Sen kan man titta på lite båtar också om man har ork kvar... eller låta bli.

    SvaraRadera
  6. Kör favorit i repris; Universeum kan ni ta varje gång ni är nere. Annars är ju ett hederligt badhus alltid poppis, mitt favvo är Valhallabadet... Och glöm inte åka spårvagn, alltid en upplevelse för oss stockholmare! Annars var Feskekörka var alltid en favorit för mig när jag var barn....

    vinkevink Krickan

    SvaraRadera