2006-09-25

På tröskeln

Det är en underlig känsla att stå på tröskeln till ett helt nytt liv. För jag inser ju att jag gör det, inom någon månad eller två kommer min tillvaro att vara radikalt förändrad. För alltid. Vad som än händer kommer jag alltid att vara mamma till Q.

Det är ju allt det praktiska förstås, vilket gärna framhålls av min omgivning. Du kan inte föreställa dig vilken omvälvning det är. Slut på sovmorgnarna (hö-hö). Någon annan bestämmer, inte du.

Jag värjer mig mot detta, lätt irriterad. Jo, jo. Jag fattar också att det är en omställning. Men å andra sidan en mycket efterlängtad sådan. Känslan av att vara bunden är nog det som skrämmer mig minst. En av de otrevligaste aspekterna av infertiliteten var ofriheten. Oförmågan att planera vårt barnskaffande var långt mer begränsande än jag kunnat föreställa mig, och påverkade nästan allt. Jag kan inte tänka mig att man känner sig lika fångad och olycklig av att ha barn som att inte ha dem.

Samtidigt är det just detta. Jag står på tröskeln till att uppnå det liv, den roll som jag så länge längtat efter. Det är alldeles sant när jag säger att jag aldrig önskat mig något så hett, så kompromisslöst som ett barn. Nu har jag snart ett. Snart är jag mamma.

Kommer mina förväntningar att infrias? Jag tror det. Jag inbillar mig att jag har en ganska realistisk syn på föräldraskap. Kommer jag att uppleva en stor tomhet när detta långdragna projekt - jag hittar inget bättre ord - är fullbordat? Det vet jag inte. Kanske.

Jag undrar vilken sorts mamma jag kommer att vara. Det är svårt att tro att det kommer att innebära en stor personlighetsförändring, jag tycker att har ett ganska stadigt fotfäste i det som är jag. Men hur kan det å andra sidan inte innebära en förändring? Mitt jag ändras ju, jag är inte längre bara jag, jag är också mamma till Q.

Jag hoppas i varje fall att jag inte blir den sorts mamma som helt går upp i sina barn. Det låter vackert, men jag tycker att det finns något otäckt och lite egoistiskt i det. Man älskar sina barn inte för att de är egna personligheter, utan för att de är ens egna. Barnen blir en förlängning av ens jag. Jag hoppas att jag alltid kommer att kunna känna och visa Q respekt för den person han är, oberoende av mig. Jag sitter fast vid honom resten av livet, men han sitter inte fast i mig. Föräldrar har större skyldigheter mot sina barn än tvärtom, anser jag.

Jag skräms ibland av att så många kvinnor helt går upp i sina barn. Särskilt tydligt blir detta på nätet, fast jag inser ju att man får en allt annat än fullständig bild av människor där. Deras starkaste identitet är Mamman, inte yrkespersonen, inte frun, inte dottern, inte det egna självet. I helgen upptäckte jag att det förstås finns en särskild sida att snacka barnkläder på. Naturligtvis, bland alla andra knepiga intressen kan man väl ha barnkläder som hobby. Jag har ju själv förvånats av hur roligt det är att handla till Q, fast jag inte ens sett honom ännu. Men ändå.

De senaste åren har jag retat mig extra mycket på devota inställningar till barn och föräldraliv. För en olycklig barnlös blir det väldigt tydligt att mycket i samhället kretsar kring barn. Fel. Inte kring barnen utan den heliga föräldrarollen. Barn är lika hjälplösa och utsatta för vuxenvärldens nycker som de någonsin har varit. Hyckleriet i detta gör mig ännu argare. Nej, det är inte självklart att spädbarn ska följa med på begravningar. Nej, det är inte bara gulligt när ungar bölar vid bordet intill och förstör ens restaurangmiddag. Nej, det är inte okej att trötta föräldrar låter ungarna terrorisera hela mataffären med sina sparkcyklar. Och varför indigneras man av att dagis vill ta betalt för blöjorna? Varför får gravida kvinnor pinka gratis i Kista galleria, men inte prostatagubbar och blåskatarrbrudar?

Ilskan har komplicerats av att jag varit avundsjuk och känt mig utestängd. Jag hade gett vad som helst för att få byta med de töntiga och självupptagna föräldrarna. Samtidigt var jag alltid rädd för att uppfattas som bitter och missunnsam. En och annan tyckte att jag var det och lät mig få veta det. Det gjorde ondare än allt annat. Lösningen blev att dra sig undan.

Men nu ska jag in i den där världen. Jag hoppas att där finns föräldrar som tänker som jag. Jag hoppas att jag hittar mitt eget sätt att vara mamma på.

4 kommentarer:

  1. Mina funderingar innan Lilla My äntligen kom liknade dina väldigt mycket. Människor talar om för en hur olika allt kommer att bli och att man aldrig kan förutsäga något och aldrig bestämma mer över sitt eget liv. Som att de njuter av att skrämmas eller att veta någonting som man inte vet själv.

    När hon äntligen kom, min dotter, så kändes det plötsligt som att det var sista biten i ett stort pussel som ramlade på plats. Ett pussel som vi lagt i flera år utan att se motivet på. Så kom nyckelbiten och allting blev rätt. Och konstigt nog känner jag mig inte alls förändrad, bara mera som jag, djupare jag eller hur jag nu ska beskriva det.

    Man får mer att göra men det går ju så mycket mindre energi till en massa destruktiva barnlöshetssaker. Jag tycker att jag är piggare nu än jag var innan.

    Du kommer att bli en underbar mamma. En klok sådan, en mamma som kommer att kunna låta din son komma med förtroenden till dig och som kommer att enkelt klara av även tråkiga saker med föräldraskap just för att du inte kommer att blunda för obehagligheter.

    Ännu en gång, jättejättegrattis till din son!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Helga

    Känner att jag har svårt att inte svara på dina inlägg eftersom jag så väl känner igen tankarna. Jag funderade så mycket innan om hur det skulle bli.

    När vi fick lilltjejen så kändes allt så naturligt. Omgivningen tyckte nog att vi skulle tycka att det var en sån stor förändring, men det var inte det. Eller jo, det var egentligen en jättestor förändring fast på något sätt hade väl allt mognat så länge att när vi väl var en familj så var det den självklaraste saken i världen. Man sover ju mindre, visst, och nu, med en trotsig, snart 3-åring har vi fått göra ett break när det gäller restaurangbesök och långa flygresor, vi har hämttider på dagis att passa. Vi har också en fantastisk unge som kramas, pussas och lär sig nya ord varje dag som hon vill berätta om, som blir överlycklig när vi hämtar henne på dagis och gör en massa andra små saker som får hjärtat att värka av kärlek.

    Fast, vissa dagar är det skitjobbigt och det finns stunder när man önskade att man var utan barn, åtminstone några timmar. Jag har aldrig brytt mig om att omgivningen tycks tycka att vi som kämpat så mycket för att få barn, alltid borde vara strålande lyckliga över vår dotter. Jag klagar när det är jobbigt och jag tyckte till och med att det var väldigt kul att börja jobba efter mammaledigheten. Jag är helt enkelt ingen hemmafrutyp. Märkte allt en del konstiga blickar vid sådana uttalanden. Men va fasiken, det är ju inte enklare att ha adoptivbarn. Och, visst tänker man många gånger att man är sååå tacksam för att vi fått just vår dotter, men det är inte de tankarna som poppar upp i huvudet när du kl 3 på natten har en unge som gallskriker för att hon inte får gå ut i köket och äta en banan istället för att sova. Då tänker man på det där viktiga mötet man har dagen efter och på att dottern skall orka med dagis, å så blir man arg.

    Summa sumarum så blir man nog den föräldern man skulle blivit om man lyckats bli gravid på första försöket för x antal år sedan.

    SvaraRadera
  3. Men herregud va snurrig jag är.

    Malva skrev ovanstående inlägg

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Man blir ganske reflektert i forhold til det å ha barn som ufrivillig barnløs, tror jeg.

    Har også av og til irritert meg over den hellige foreldrerollen og hvordan foreldre av og til fremhever seg selv gjennom sine barn.

    Sittet oppe i natt og vært så lei meg.Hyggelig å stikke innom dine sider.

    SvaraRadera