2006-04-12

Frihet, äntligen

Idag var jag på IVF-kliniken för sista gången, och träffade doktor Lugn för sista gången. Alla provsvar har kommit, och de var alla normala. På ultraljud kunde doktor Lugn se att det fanns ojämnheter i min livmoder, så en sista undersökning ska göras, men inte på IVF-kliniken utan på vanligt sjukhus. Remiss ska skickas, kallelse kommer. Han försäkrade att det inte var något farligt, och hade det inte varit för att jag hade besvär av blödningar så hade man inte gjort något åt det. Min värsta mardröm, att Underlivets hyss skulle underkänna mig som genomfrisk och hälsosam Koreaförälder, verkar alltså inte besannas.

Efteråt var jag darrig i knäna. Dels för att undersökningen gjorde ont, men framför allt var det av lättnad. Jag tänker aldrig någonsin mer sätta min fot på en fertilitetsklinik. Om jag någonsin mer får en förflugen tanke om att kanske göra en IVF till, ska jag minnas den fasansfulla tyngd som fyllde mig när jag satt i väntrummet idag. Hade min kropp kunnat skrika hade den gjort det. VILL INTE. Nu ska kroppen och jag få slippa detta.

Med denna förvissning känns det bra att resa till Bilbao imorgon.

PS Morrisseykonserten var väldigt bra! Vilken karisma han har. Börjar förstå de som har upphöjt honom till halvgud. Hur kan man annat än älska någon med så underbara låttitlar och texter? Det verkar finnas ett Morrisseycitat för nästan varje tillfälle i livet. Ikväll ska jag titta mig kärleksfullt i spegeln och säga You´re the One For Me, Fatty, eller kanske snarare Some Girls Are Bigger Than Others.

4 kommentarer:

  1. Väntade på en liten minirecension av Morrisey. Kul att du blev nöjd!
    /Chisanna

    SvaraRadera
  2. Ha en härlig resa!! Du sitter förstås redan på planet misstänker jag.

    Visst är det en skön känsla att veta att man aldrig mer behöver besöka en ivf klinik. Innan vår kinaresa vaccinerade vi oss på Utlandshälsovården på Carlanderska. Ingången ligger strax intill ingången till Fert.centrum. Gissa om jag njöt när jag kom dit och tog högerdörren till Utlandshälsovården istället för ivf-helvetesdörren. Särskilt härligt var det när vi var där med vår goa tjej för att ta sista gulsotssprutan ett halvår efter att vi kommit hem från Kina. Jag led för de stackars människorna som gick med sänkta huvuden in på ivf-mottagningen.

    Glad Påsk
    Malva

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att allt verkar vara ok med dig och att det inte är något som hindrar inför den kommande adoptionen.

    Njut av en hälig påsk i Bilbao. själva är vi nyss hemkomna efter en vecka på Lanzarote. Vi firade att Tims svenska pass blev klart. Underbart att möta värmen.

    Kramar Jennie

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att ni får en jätte härlig påsk i Spanien.

    Vilken underbar känsla att aldrig mer låna ut sitt underliv till en massa läkare utan att få ha det helt för sig själv! Framför allt att få behålla sin själ intakt och börja fylla den med glädje och förberedelser inför ert lilla barn som kommer snart.

    Hur ser planen ut framöver med tanke på adoptionen, har ni bestämt när ni ska skicka era papper, när ni ska börja vänta ert enormt efterlängtad barn?

    Ett tips på vägen är att börja träna upp arm, rygg och magmusklerna. Det är tungt att bära omkring på de små samtidigt som det är helt underbart.

    Har du börjat kunna föreställa dig/drömma om dig själv som mamma ännu?

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera