2016-05-18

Gubbar

Det har varit några intensiva veckor med kören nu. I fredags medverkade vi i en teateruppsättning (och fick massor av beröm, roligt!) och i lördags sjöng vi två korta konserter på det äldreboende där vi håller våra repetitioner. Och på söndag är det vårkonsert. Sedan är terminen slut.

Som trogna läsare vet reflekterar jag ofta över kören och frågar mig om jag orkar, om den tar mer än den ger. Men den här terminen har det positiva definitivt övervägt.

En aspekt som jag tidigare skrivit om är den att jag genom kören har fått vänner som är betydligt äldre än jag. Yngre också förstås men av någon anledning värdesätter jag inte dem lika mycket.

Kanske har det helt enkelt med pappas bortgång att göra.

När vi skulle på internat åkte jag som vanligt med min vän Bengt, han är i sjuttioårsåldern. På morgonen hade jag läst Jörn Donners nekrolog över Jeanette Bonnier och var uppfylld av de märkliga formuleringarna och självgodheten. Skriver man verkligen så? Förr hade det varit ett givet samtalsämne med pappa, vare sig han läst nekrologen eller inte hade han lyssnat med intresse och gärna diskuterat saken.

Det visade sig att Bengt också läst den. Inte var det som att prata med pappa, inte riktigt. Men det var fint ändå.

När Bengt och jag går från måndagens rep blir vi upphunna av Ingemund som är ännu några år äldre. Han kliver muntert ut i körbanan.

Bengt: Går du mot röd gubbe, du gubbe?
Ingemund: Jaha, det får man faktiskt, bara man inte har barnbarnen med sig.
Helga: Akta, bussen där ska svänga, hon ser inte dig. Oj! Och skåpbilen - Ingemund!!

Vi räddar oss över till andra sidan.

Bengt: Ja, det är rätt. Jag brukar också öva mig i civil olydnad.
Helga: Senil olydnad menar du.

Gubbarna kluckar förtjust.

9 kommentarer:

  1. Det var väldigt finurligt med den senila olydnaden. Feelgoodigt till skillnad från känslan förra inlägget ger. Känner så med dig, och vill (kanske sist på bollen) påminna om att stress och sorg inte tar hänsyn till om allt det som är bra i livet. Det svåra kommer ändå. Ibland helt opåkallat. Så jag hoppas du tar hand om Helga och låter henne gråta och tas om hand så mycket det går.

    SvaraRadera
  2. Fint! Vad gäller nekrologen är den minst sagt annorlunda ... själv tycker jag inte om den, inte tonen och som du påpekar självgodheten./Rosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag vet inte mycket om Jörn Donner eller hans historia - det hade jag tänkt fråga pappa om. Men så där skriver man väl för farao inte! Nedlåtande, raljerande, med undertryckt aggressivitet.

      Radera
    2. Nu kunde jag inte låta bli att snegla på nekrologen.

      En offentlig person skriver nekrolog över en annan offentlig person som han har haft ett kärleksförhållande till?! Även om författaren själv inte har förmåga att bedöma vad som är rimligt god ton i sammanhanget så finns det väl för fasen en redaktör på tidskriften Fokus?

      Vad jag menar är alltså: det är inte bara det att man inte skriver så här men också att man skriver inte en offentlig nekrolog över sin före detta hustru. Egentligen inte över huvud taget. Men definitivt inte när man är en offentlig person som skriver om en annan offentlig person.

      Radera
    3. Att man inte skriver nekrologer om närstående har helt klart luckrats upp de senaste åren. I DN är det idag inte ovanligt att respektive eller barn skriver nekrologer. Det tror jag var otänkbart förr.

      Jag leker fortfarande med tanken på att skriva en om pappa. Fast det blir nog inte av.

      Radera
  3. Jo, en sak till. Tanken med att närstående inte ska skriva nekrologer är nog den att risken är stor att det blir just som i exemplet Donner-Bonnier: att det handlar mer om den som skrivit än den som dött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bevis på att jag är gammaldags. Men det visste jag ju. I det här fallet har jag rätt ;-).

      Radera
    2. Me too! Och det är väl den troligaste förklaringen till att jag trivs med mina gubbs.

      Radera