2015-03-27

Högläsningstips

Häromkvällen läste vi ut Madicken och jag kände att det var dags för något annat. Framför allt att det var dags för något som kunde intressera Y, han hamnar lätt lite offside i Q:s och mina högläsningsorgier.

Närmast på måfå högg jag en bok i hyllan. Jag har ingen aning om när jag köpte den här, det är nog ett bra tag sedan. Antagligen har jag råkat hitta den på Adlibris. En bok för alla brukar borga för bra kvalitet.

Så också nu. Vi har läst ett par kapitel om tant Mittiprick, som är en snällare variant av Mary Poppins, men minst lika absurd. Mammorna i den lilla staden rådfrågar tant Mittiprick när deras barn inte vill plocka undan sina leksaker, eller hjälpa till med disken, eller bada. Tant Mittiprick har en kur för allt. Samtidigt står hon otvetydigt på barnens sida, den för mig okända Betty Macdonald är tveklöst själsfrände med Astrid.

Omslagets vackra illustration matchas tyvärr inte av de svartvita teckningarna i boken, men man kan inte få allt. Historien är bra och rolig, precis lagom för Y, kanske lite för barnslig för Q men han lyssnar snällt utan att gruffa.

7 kommentarer:

  1. Nu blev jag chockad! Den boken hittade jag i min mammas bokhylla när jag var 10. Läste den och älskade den. Hon hade själv fått den som barn. Har aldrig tänkt att den skulle återfinnas idag...

    (den samt "Klass fem flyter bort")

    /Erica

    SvaraRadera
  2. Haha, vad roligt! Jomen vissa barnböcker står sig!

    SvaraRadera
  3. Jag gillade också den här som barn! Liksom Fröken Ensam Hemma åker gungstol och Fru Trana, två helt andra böcker men som titeln påminner mig om.

    SvaraRadera
  4. Åh, annannan, fröken ensam hemma åker gungstol älskade jag, men hade totalt glömt bort tills nu. Vem skrev den, får man månne tag på den någonstans ännu? R.

    SvaraRadera
  5. Fröken Ensam Hemma har jag aldrig hört talas om, men en googling ger följande besked:

    1 Boken finns att köpa på t ex bokbörsen.se
    2 TV-serien som gjordes efter boken finns att beskåda på Öppet arkiv på SVT

    SvaraRadera
  6. Jag älskade Maria Gripes böcker - skuggan över stenbänken, torsdyveln flyger i skymningen mfl, kanske lagomt för Q?

    SvaraRadera
  7. Tordyveln och Agnes Cecilia, absolut! Men bedömer att de är lite för avancerade än så länge.

    SvaraRadera