2014-10-16

Kreativa barn

Alltså, det finns två saker som jag verkligen, verkligen, VERKLIGEN är väldigt glad åt:

Att mina söner leker så bra och har så roligt med varandra.

Att de alls leker, och vilka fantasifulla underbara lekar sedan!

Jag sprack nästan av stolthet när svärmor berättade en historia i somras. Hon hade haft yngre släktingar på besök, pojkar i exakt mina söners ålder. Nu går vi upp till vinden och hämtar ner leksakslådan, utropade hon entusiastiskt. Lådan innehåller bilar och lego och andra skatter från O:s och hans brors barndom. Q och Y blir vilda av glädje och leker i timtal.

Men de här pojkarna stirrade tomt och besviket på leksakerna. Nä, de passade inte. De ville hellre spela dataspel eller - möjligen - gå ut och spela fotboll. Lika snopen och besviken var svärmor.

Fast när man vaknar på söndagmorgonen och soffbordet är omgjort till koja -syns alla gosedjuren därinne? - och golvet domineras av.. kreativt kaos? Och det ser ungefär likadant ut i lekrummet och matrummet, och - givetvis! - deras eget rum.

Då suckar man lite. Och tänker att de föräldrar som skjutsar ungarna mellan olika aktiviteter hela helgerna, hos dem är kanske golven tomma och avröjda?

(Y hade förresten långt gående planer på att övernatta i kojan.)

5 kommentarer:

  1. Åh, så herlig! Jeg husker godt hvor gøy det var å leke og fantasere. Det ser heldigvis lovende ut hjemme hos oss også i så måte. Og tilsvarende rotete, selvsagt...

    SvaraRadera
  2. Kaos är väl egentligen rätt bra. Även om det kan vara otroligt tröttsamt också. Fråga mig som bor på ca 40 kvadrat med två barn och två katter hahaha! Och en man!!! ;-) Här är det i stort sett ALLTID kaos. Bara en gradskillnad mellan de olika kaotiska tillstånden...
    Men jag älskar också att min dotter har en sådan otrolig fantasi. Det blir fantastiska historier och lekar av det. Fast hon gillar fotboll också. :-) Och dataspel. MEN jag gillar verkligen om barn har olika verktyg som de kan anända då de leker. Ibland lego ibland datorn. Ibland kojbygge i soffan, ibland fotboll och gungor. Ibland ritpapper och pennor och ibland böcker.
    Sedan är ju barn såklart olika individer med individuella behov och intressen. Precis som vi vuxna. Jag själv tycker t ex inte att dataspel/TV-spel är särskilt kul. Det gör däremot min man. Så det blir han som får spela med dottern. Något som de båda tycker är roligt att göra ihop. Jag är mer "pysslig" och gillar därför den typen av aktivitet med dottern. Själv älskar hon framförallt att rita och skriva. Både teckningar och böcker. Och detta är ngt vi alla i familjen tycker är kul. Jag tycker det låter underbart att dina söner leker så väldigt bra tillsammans. För oss är ju ålderskillnaden såpass stor att våra barn aldrig kommer att leka tillsammans på DET viset. Ändå har de så fantastiskt mycket glädje av varandra redan nu och den glädjen och kärleken är helt fantastisk att få se som förälder tycker jag.
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  3. Å - men nån natt måste han väl få lov att övernatta i kojan?
    Det hör till erfarenheter man ska göra att tält och höloft blir kalla och mörka och hemska bara någon timme efter sovdags. Men vardagsrumskojor kanske förblir mysiga?

    Fröken Ensam Hemma Åker Gungstol, f ö.

    SvaraRadera
  4. TVÅ barn, Saltis! Vad roligt, grattis!!

    SvaraRadera
  5. Och jadå, han får sova där om han vill. Men framåt kvällen ville han inte längre.

    SvaraRadera