2011-11-22

Helga ha me-ja!

Tack för svaren om konsult eller inte, både kommentarer och mejl! Jag vill gärna ha fler åsikter och erfarenheter, för och emot! Just nu funderar jag för fullt. Förmodligen måste jag bestämma mig den här veckan. Jag är definitivt intresserad av att jobba som konsult någon gång i livet (och det är företaget och den här chefen verkar mycket bra), den stora frågan är om tillfället är det rätta. Kanske ska jag sitta still i båten ett tag till. Tills Y blir större och kanske eventuellt sover en hel natt någon gång ibland (kommer det någonsin att hända?).

Tyck mer! Fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Spännande ! Och härligt att vara attraktiv på arbetsmarknaden!

    Själv jobbade jag som konsult under ett år. Fick som du ett ernjudande, var nyfiken och kände att jag ville prova på konsultrollen en gång i livet.

    Jag trivdes inte alls. Men hade å andra sidan inte någon bra chef, och inte så vettigt konsultbolag.

    Men för mig stämde inte konsultrollen alls med hur jag vill ha det på jobbet. Man är alltid "ny på jobbet", man har inte sitt eget skrivbord (med sina egna skor & prylar skräpandes under bordet). Man vet inte var man hamnar (jag hamnade i Luleå på uppdrag m övernattning lite då och då).

    Nu är jag "fast" istället - har mitt skrivbord med fönsterplats, har träningsväskan på jobbet, lämnar datorn på kontoret när jag går hem. Vet ganska väl vad dagen har att vänta - och det passar mig mycket bättre!

    Och har man dessutom småttingar med vab & allt vad det innebär - så är det SKÖNT att inte ha pressena att man ska ut och presetera/fakturera varje dag !

    Det var min feedback, men du har ju säkert redan tänkt på allt detta!

    Lita på magkänslan !

    SvaraRadera
  2. Känns företaget rätt så tycker jag inte du ska vara rädd att byta jobb bara för att det är ett konsultföretag eller för att du har småbarn. Är det ett bra företag så kommer inte föräldraskapet ligga dig i fatet och jag upplever det som jag sagt förut att det är lite av en myt att bara för att man jobbar som konsult så finns inga gränser för hur mycket man måste jobba. Så kan man ju ha det lika väl som anställd och då tror jag det handlar mer om företagskultur än om att det är en viss typ av företag.

    Det jag däremot tycker man ska tänka på om man överväger att jobba som konsult är om man gillar det omväxling det innebär att byta uppdragsgivare då och då. Jag har nästan alltid jobbat inom ganska långa uppdrag som varar i minst ett halvår men ofta över ett år men där antar jag att det kan variera.

    Det som är annorlunda som konsult är ju att man (oftast) inte har sin vardag hos den som är ens arbetsgivare. Själv tycker jag att det är ganska trevligt att å ena sidan ha vardagen hos min kund och å andra sidan ha min företagstillhörighet hos min arbetsgivare men då är det ju ännu viktigare att arbetsgivaren känns rätt och bra.

    SvaraRadera
  3. Astrantia, du har alldeles rätt. Jag är ganska säker på att jag skulle gilla den omväxling du beskriver. Det företag jag intervjuats av verkar som sagt bra och seriösa med vettig inställning till småbarnsliv, och troligen kommer uppdragen att vara i minst ett halvår, ibland längre.

    Men. Gruppmöten och utbildningar äger rum utanför arbetstid, d v s utanför den tid som man ska vara hos kund. Visserligen bara ett möte i månaden, en kväll i månaden. Men ändå. Så ser mitt liv ut just nu att jag tvekar över en sådan sak. Det är så mycket som ska klämmas in på de där fattiga timmarna.

    Dessutom har jag det rent oförskämt bra just nu. Vi har så kallad förtroendearbetstid vilket innebär att vi inte redovisar exakt när vi kommer och går. Jag vet inte, men jag misstänker starkt att jag inte jobbar 40 h/vecka just nu. Å andra sidan är jag tillgänglig nästan jämt, läser mejl på bussen, framför TV:n på kvällen, osv.

    Man vet vad man har men inte vad man får. Och för en gångs skull har jag ett bra jobb.

    SvaraRadera