2011-08-30

Kvinnorummet

Sitter på tåget och läser The Women's Room och är alldeles fascinerad. (Förlåt annannan, jag kan inte hålla mig! Hoppas din bok kommer snart!) This novel changes lives, står det på pärmen, det log jag åt, men ja. Jag kan förstå att den har gjort det.

Historien om hemmafrun som blir feminist är fängslande i sig, beskrivningarna av uppslukande småbarnsmammeliv är på pricken. Uppslukad och invaderad blir man, samtidigt som kärleken till barnen är det starkaste man varit med om. Nära barnen lever man "at the blind true core of life".

Nästan ännu bättre är författarröstens utvikningar om livet, konsten, kärleken, allt. Jag skulle kunna peppra er med bra citat.

Tvåhundra sidor in i boken är jag redo att utnämna den till årets bästa.

posted from Bloggeroid

2 kommentarer:

  1. OK, jag förlåter dig väl.

    The Bleeding Heart är också väldigt bra, men Her Mother's Daughter som min mamma älskade så kunde jag aldrig komma igång med.

    SvaraRadera
  2. Aha, du har läst Marilyn French tidigare? Jag minns en annan bok från mammas nattduksbord på 70-talet, My Mother, Myself. Är det också hon?

    SvaraRadera