2011-08-19

Citatquiz

Jag läser just nu en bok om en person som gjort följande intryck på några av sina medmänniskor:

X:s extrema moralförsyndelser påverkade olika människor på olika sätt. Jack Higgins, amerikansk professor i engelska skrev i en essä att "X är - eller snarare har varit - den enda högljutt och genuint indignerade person som jag känner till eller har läst om. Om bara fler av oss kunde uppamma en liknande rättfärdig indignation och rikta den mot sociala frågor", fortsatte han, "skulle vi nå Utopia på mindre än ett år..."

Andra såg i X en missförstådd hjälte. Skådespelaren Tom Hulce som spelade Mozart i ... Amadeus, hade X i tankarna när han skapade sitt ytterst samtida infantila geni. "Jag behövde en förebild", förklarade Hulce. "X liknar Mozart i sin attityd. X är ung. Begåvad. Glänsande. Men det går inte att sätta munkavle på honom. Han vägrar att acceptera reglerna. Folk jämför sig med honom och försöker kontrollera honom på grund av hans brist på kontroll. Det är precis detsamma som hände Mozart." 

Nå, vem söker vi? Leken blir roligare om man inte svarar rentut utan lämnar små fiffiga ledtrådar ämnade att övertyga mig om att man gissat rätt.

13 kommentarer:

  1. Jag har ingen aning. Och borde jobba. Således resonerar jag.

    Vi har att göra med en engelskspråkig man, som inte lever längre, men som gjorde det på mitten av 1980-talet då Amadeus spelades in.

    Uppenbarligen var han ett fenomen som både en professor i engelska och en skådespelare kan förhålla sig till.

    Och han var indignerad. Men omoralisk.

    Eller också fanns han aldrig men är en fiktiv karaktär, därav det faktum att de två medmänniskorna talar om honom i olika tempus?

    Det här är ta mig fasen inte ett skvatt lättare än att skriva om forskningspeket jag håller på med. Over and out!

    SvaraRadera
  2. Hehehehe.. Det är oväntat svårt att på förhand gissa hur svårt ett quiz är, men jag anade att detta skulle vara klurigt.

    Mannen ifråga lever såvitt jag vet i högönsklig välmåga. Som en ledtråd kan jag nämna att hans berömmelse kommer från en arena som inte tillhör mina intresseområden precis.

    SvaraRadera
  3. Att det är olika tempus beror nog på att personens karriär varade under en begränsad tid.

    Vidare var han känd för sitt temperament.

    Nej, nu håller jag mun en stund!

    SvaraRadera
  4. Aha, en idrottsman.

    Mer vet jag inte.

    SvaraRadera
  5. Fast läser du en bok om en idrottsman? Har du blivit spritt språngande (sic!) galen?

    SvaraRadera
  6. Ja, det hade man ju kunnat tro, eller hur? Den är faktiskt ganska intressant.

    Åjo, gissa på du annannan. Du knäcker det nog!

    Eller kanske någon annan hugad?

    SvaraRadera
  7. Haha. Idrottsman. Då finns det bara en. Ledtråd: han tävlade mycket mot en svensk.
    Stämmer det, Helga?
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Talar vi om en man som var inblandad i en mycket medial affär i mitten av 1990-talet?

    SvaraRadera
  9. Aha, han är kanske inte engelskspråkig i alla fall? Inte ursprungligen i alla fall?

    SvaraRadera
  10. Spelade han månne mot en borg?

    SvaraRadera
  11. Kan ett namnbyte ha föregått en "rumble" som denna person var vinnare av?

    SvaraRadera
  12. Ganska lik rollfiguren i fllmen även till utseendet tycker jag

    SvaraRadera
  13. Och vid det här laget vet väl alla att det är McEnroe som åsyftas?

    Jag måste säga att jag häpnade över Hulces uttalande, jag har då aldrig associerat Mozart med McEnroe..

    SvaraRadera