2011-08-25

Antiklimax

När vi besökte goda vänner för några veckor sedan berättade de att deras vuxna dotter har kommit ut, hon har en flickvän som hon ska flytta ihop med. Ni kanske redan har räknat ut det, sa de. Nej, vi hade ingen aning. Vi frågar hur släkten tar det, och mycket riktigt, de konservativa morföräldrarna är inte roade.

Mamma, mamma vad pratar ni om, ropar Q otåligt, som alltid när det är något han inte förstår. Jag ber honom vänta ett ögonblick, och vänder mig sedan till honom. Jo, du vet att en del tjejer blir kära i killar, och en del tjejer blir kära i tjejer? Nu har C träffat en annan tjej, som hon är kär i.

Jaha, säger Q, med ett tonfall som faller platt till golvet. Hans besvikelse är uppenbar. Han hade väntat sig något helt annat. Något spännande, intressant, avvikande, konstigt. En skandal allra minst. Men det här?

Och jag blir lite glad över hans reaktion.

2 kommentarer:

  1. Visst blir man glad!

    Min sons farfar försökte sig på något trött skämt om Babsan en dag. Sonen himlade med ögonen och sedan förklarade han mycket pedagogiskt att en del killar vill hellre vara tjejer och andra vill vara killar men klä ut sig till tjejer ibland... "som min idol Babsan - och det är inget konstigt förstår du!"

    Själv ska han gifta sig med två tjejer och två killar och ha tre barn...

    SvaraRadera
  2. Då känner man att man har lyckats som förälder. Grattis till er!

    SvaraRadera