2011-07-06

Upp-och-nervända världen

Jag vaknar vid sextiden av att Y kränger och sparkar. En stund ligger han nere vid fotänden, med halva kroppen på mina fötter. Sedan kryper han tillbaka och lägger sig på O:s huvudkudde, tätt intill. Själv ligger jag som i en dubbelmacka mellan mina söner, Q har kommit någon gång på småtimmarna.

Jag flyttar över i Q:s tomma säng för att sova någon timme till. Efter en stund får jag sällskap av Q själv. Vi somnar om bägge två.

När väckarklockan ringt och jag snoozat den två gånger stiger jag mödosamt upp. Alla andra sover. Jag duschar och äter frukost på gården. Jag, DN och fågelkvittret i den svala morgonskuggan.

När jag är nästan klar hör jag en sömnig röst ropa. Q har vaknat och kommer tassande. Han sitter i mitt knä och vi skojar och pussas en stund innan jag sliter mig, motvilligt. Jag kokar ett ägg till honom som han äter medan jag klär mig och borstar tänder och hår. Smyger in i sovrummet för att hämta diverse saker, men varken Y eller O vaknar. De ligger sked längst bort på ena kanten av dubbelsängen och sover djupt.

Klockan hinner bli halv nio innan jag ger mig iväg. Q tittar på TV och de andra sover.

Helga först uppe av alla, det hör inte till vanligheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar