2010-11-08

Höstens dagar

Jo, det är höst, och förvånansvärt kallt också. Rimfrosten knastrar under fötterna och jag får passa mig för att inte sätta en rova på det hala trädäcket.

Klätterhortensian är minst lika vacker nu som om sommaren.


Annars ser trädgården inte för rolig ut. Sista tulpanlökarna kom i jorden i helgen, med hopp om fägring till våren. I väntan på det köper jag blommor att ha inne. Jag är barnsligt förtjust i vackra blommor, helst i just denna färg.


Nu när sommarstugor är stängda och båtar upptagna, innan advents- lucia- och julfirande bryter ut, har vi faktiskt några helt obokade helger.Som gjorda för kulturell förkovran. I söndags besökte vi Östasiatiska museet där man fick måla en terrakottakrigare. Däremot orkade vi inte med den långa kön till utställningen av de riktiga krigarna.


Jag ställer upp den på hyllan längst uppe vid taket i Q:s rum och hoppas att han inte når den ens när han släpar fram sitt bord och ställer stolen ovanpå. Han är en företagsam och just nu mycket klåfingrig ung man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar