2010-02-10

En son och lillebror

Idag när jag kom tillbaka från lunchen och grävde upp mobilen ur djupet av jackfickan såg jag att jag hade tre missade samtal och ett meddelande på svararen. Det var vår kontakt på AC, hon som var barnmorska åt Q, som hade nyheter från Korea. Ett barnbesked. Efter drygt sju veckors väntan. Minst en månad tidigare än vi trott, och dagen efter att jag sagt till min chef att det verkar gå trögt dethär, hördu, har du mer jobb att ge mig.

Sedan tog det ett par timmar innan jag fick tag i henne igen och fick veta mer. I två timmar visste vi att vi fått barn, men inget mer. Men nu vet vi.

O och jag sammanstrålade vid Stadshagen och gick upp till AC och fick en bunt papper och foton. Vi slog oss ner i deras reception och tittade.

Vi har alltså lyckats enas om ett namn, som härmed chiffreras till Y. Och visst var det en Y som tittade på oss från bilderna.

Några detaljer i hans bakgrund hade väckt min oro. Men när jag såg hans foto blev jag omedelbart lugn. Där är du ju.

Utöver det Y:iga så är han den sötaste bebis jag någonsin har sett. Får man säga så fast det är ens andra barn? Q var ljuvligt underbart charmig med de gosigaste hamsterkinder man kan tänka sig. Y är nätt och behändig som en porslinsdocka. Ögon som brunnar och mun som en rosenknopp.

Sedan hann vi inte titta mer, det var hög tid att åka och hämta storebror hos dagmamman. Storebror som tog nyheten att han fått en lillebror med upphöjt lugn. Han bläddrade snabbt igenom bunten med bilder, konstaterade att det var en söt bebis, och tycktes anse det självklart att hans önskan om en bror gått i uppfyllelse. Han har vetat hela tiden att det skulle bli en bror.

(För någon vecka sedan när Q pratade om lillebror, kände jag mig nödgad att varna att det kunde bli en lillasyster. Q svarade lakoniskt: Nej. Det vill jag inte ha.)

Resten av dagen har varit ungefär som vanligt, med undantag av att vi åt bakelser till efterrätt.

Vi är lugna. Och glada. Och lugna.

Nu har det börjat. Jag har redan börjat bli mamma åt den där söta bebisen, det känner jag. Det är en bra bit kvar. Nu börjar väntan på resbesked, som kommer att bli minst lika lång som väntan på barnbesked. Det är okej. Jag är bra på att vänta numera.

Tänk bara, två barn!

49 kommentarer:

  1. Underbart!
    Stort grattis till hela familjen. Tänk så fantastiskt livet kan vara, från barnlösträsket till tvåbarns familj.

    Kram
    Asra
    (som följt dig länge nu, och också numera stolt mor till två pojkar)

    SvaraRadera
  2. Hurra, vad härligt! Stort grattis!

    SvaraRadera
  3. Åååå GRATTIS!!
    vad underbart!!!!!
    kram!

    SvaraRadera
  4. Grattis! Vad roligt!:) Hur gammal är Y?

    /Hanna, en ganska ny läsare

    SvaraRadera
  5. Tur att ni är lugna för här sitter jag på jobbet och grinar glatt för er skull.

    /A

    SvaraRadera
  6. Vilken lycka!
    Jag ryser!!!

    Grattis i mängder!

    Kramar
    //Sofie i Skåne

    SvaraRadera
  7. Grattis!! Vad underbart!!! Stort lycka till med allt!

    (jag är en regelbunden läsare sedan ett tag tillbaka som är i adoptionssvängen själv, har dock inte kommenterat tidgare).

    SvaraRadera
  8. Stort grattis! Hoppas väntan till resebeskedet blir eller åtminstone känns kort.
    Grattis igen!!

    SvaraRadera
  9. Å, så rörd och glad att läsa detta!

    SvaraRadera
  10. Men så härligt! Enormt grattis!
    Men hur i all världen kunde det gå så snabbt?
    Är processen så mycket snabbare i Sverige?

    Grattis igen! Det du, Helga - 2barnsmor. Det hade du inte kunnat föreställa dig va? Fantastiskt!!

    SvaraRadera
  11. Underbart, stora grattis!

    /Inger

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Kan bara instämma i grattiskören!
    Hurra och grattis till lille Y.

    SvaraRadera
  13. Så himla roligt att läsa!
    Stort Grattis till vackre Y....ngve?
    Y...mer?
    Hur länge dröjer det tills ni får åka TILL Korea och träffa honom? Fattar att ni inte kan säga exakt, men är det en månad eller ett halvår ungefär?

    SvaraRadera
  14. Grattis till Y...ster (inte en syster)!

    SvaraRadera
  15. Åh så underbart! Sitter här med ett leende från öra till öra. GRATTIS HELGA!

    SvaraRadera
  16. Grattis till Y! Hoppas att tiden flyger fram tills ni får träffa varandra.

    SvaraRadera
  17. Och jag måste också säga grattis! Såå underbart med en lillebror! Att det gick fortare än väntat är också bra gissar jag! ;-)
    Sen kan jag anta att väntan på att få resa är ännu långsammare, när man vet att någon väntar... Och man väntar på att få träffa personen!

    /relativt ny läsare..

    SvaraRadera
  18. Mina varmaste gratulationer till hela Helga-familjen! En lillebror, vilken lycka!

    Tänk att Q visste att han skulle få en lillebror. Det visste nämligen vår dotter att hon skulle få också när vi väntade BB och nu ligger han här på soffan och sover sin lunchtupplur.

    Återigen, GRATTIS!

    SvaraRadera
  19. Tusen miljoner grattis till er son och lillebror! Vad härligt att läsa för en som väntar på att få skicka handlingar till SK igen men bara fått nedslående besked om NÄR på senste tiden, helt plötsligt känns allt bättre!

    Kram
    Anna-Karin (med dottern L från SK)

    SvaraRadera
  20. GRATTIS!! Jag ryser...!

    Vi står i begrepp att bestämma land nu, och kanske kanske blir det Sydkorea!

    Så fantastiskt att höra att det gick på sju veckor!! Jag blir så hoppfull även för mig själv!

    Hurra!

    SvaraRadera
  21. Grattis till er som fått varandra!

    SvaraRadera
  22. Stort grattis!!

    Kram från Helene
    Läsare sedan ett bra tag men dålig på kommentarer

    SvaraRadera
  23. Har inte "tittat in" på ett par dagar. Oj, vilken glad nyhet! Många, många varma lyckönskningar till hela familjen. Tack för att du delar med dig!

    Maria S A

    SvaraRadera
  24. Grattis Helga och hela familjen! Vad roligt! Du skriver så kärleksfullt att jag blir mjuk i hjärtat!
    \Lena

    SvaraRadera
  25. Ett varmt och jättestort GRATTIS till hela Helgafamiljen! En Y! /Stella

    SvaraRadera
  26. Grattis! /Camilla

    SvaraRadera
  27. WOW!

    Fantastikt underbart!!!!

    Grattis!!!

    SvaraRadera
  28. Stort grattis!!! Och så måste jag citera min man: Att ha ett barn var som att passa en hamster, två barn var KAOS! :-)
    /Helena

    SvaraRadera
  29. Det kanske är lite tjatigt, men grattis från mig med! Så spännande!

    SvaraRadera
  30. Men å, att det kunde gå så fort! Och vad härligt att få hänga i Seoul med Q en vårvecka. Vår pojke var så liten, bara 2,5 år, när vi hämtade lillasyster så han fattade ju inte så mycket. Men nu är han så stolt över att ha en lillasyster från samma land som han själv. Och det var fantastiskt att träffa hans fostermamma igen!

    Vi har ganska mycket koreanska saker hemma, och det är så fint att höra honom förklara att vår fina bil kommer från Korea precis som han och Alva!

    /Anka med en -06:a och en -07:a från Seoul

    SvaraRadera
  31. Stort grattis till son och lillebror!!
    Kul att det gick så fort. Hoppas att det kommer igång nu med resbesked också, så att ni inte behöver vänta så länge på att få träffa honom.
    /Mimm, som också har två Koreafödda pojkar

    SvaraRadera
  32. STORT GRATTIS

    minnen av vårt barnbesked väcks omedelbart och jag vilar i den underbara känslan...
    Må gott
    Wega

    SvaraRadera
  33. Åååååååååååååååååååååååååååååå oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii vad underbart häftigt. En porslinsdocka. En y. en lillebror med ögon som brunnar. Jippi. GRATTIS som bara den!

    Hurra hurra hurra!

    SvaraRadera
  34. Men jösses... här skriver jag som kommentar nr 42. Hur fan har jag kunnat missa detta???

    Det är absolut ljuvligt. Grattis, jättegrattis.

    Och ja, med två barn börjar man tänka att det där med praktiskt frisyr kanske inte är en så dum idé. Nu har jag åkt till jobbet två dagar på raken utan att titta efter ifall jag har en jättevirvel i nacken. Tänker bara att det finns massor med tid att göra det på arbetstid...

    Pussar från Maja

    SvaraRadera
  35. Grattis!!Förstår om det inte riktigt sjunkit in ännu!När blir det hämtning, tro?

    SvaraRadera
  36. Stort grattis till lille Y. Vad roligt! Och vad skönt att det kan gå fortare än beräknat ibland. Är man ju inte så van vid...

    Kram

    SvaraRadera
  37. Underbart! Stort stort grattis till er och till Y!

    SvaraRadera
  38. Tack snälla för alla hälsningar! Är alldeles överväldigad av att ni är så många!! Inte blir det tjatigt inte :-)

    Y (nej, varken Ymer eller Yngve men det senare namnet har väl ungefär samma smak som hans riktiga, hehehehe) är åtta månader gammal, född i juni alltså.

    Ja, det gick fort och förutom att man väl ska ha tur någon gång i livet också (vad säger jag? Med två pojkar? Turhelga!!) så har vi lite teorier om varför. Utvecklar kanske detta i ett inlägg. Eller inte.

    När det blir resa av är svårt att säga. I slutet av förra året stoppades resbeskeden och de har precis kommit igång igen. Min gissning är april, men jag vet inte.

    SvaraRadera
  39. Åhh vad underbart, ett stort grattis från en mamma med 2 prinsar från Kina

    SvaraRadera
  40. Massor med grattis - så stort och fint att jag sitter här med tårar i ögonen! Vilket besked och så fort också - helt fantastiskt!

    SvaraRadera