2009-12-17

Sockergrisen

En misstanke vi haft ett tag bekräftades idag med ett provsvar. Q är laktosintolerant. Inte att förvånas över, det är vi svenskar som är udda som tål mjölk efter tre års ålder. Det räcker med att åka till Finland så blir det betydligt vanligare.

Problem är till för att lösas och detta är egentligen inte ett problem. Så jag skäms lite över att jag tycker att det känns aningens jobbigt. Jag stod framför alternativmjölkhyllan idag och kände mig bortkommen.

Men jag kommer att lära mig. Och Q var mycket förtjust över att få specialmjölk som han raskt döpte det till.

5 kommentarer:

  1. Hej du!

    Liiiite krångligt är det allt när man måste utesluta diverse livsmedel pga allergi/intolerans. Men å andra sidan är laktos väldigt lätt att ersätta. Du såg ju själv vilken uppsjö av alternativ det numera finns. "Vanlig" mjölk i diverse recept brukar för det mesta utan problem gå att byta ut mot laktosfria varianter. Är det dessutom "bara" mot laktosen och inte både mjölksockret och mjölkproteinet slipper ni allt vad havre-, ris- och sojavarianter innebär...

    Det jobbigaste brukar vara när man inte själv har tillagat maten och därmed inte har koll på vad som stoppats i den...

    Vill du erbjuda sonen en riktigt god specialmjölk så finns det in risdryck med vaniljsmak som är jättegod!

    /mamma till två barn som är allergiska mot mjölk, ägg, vete, fisk, jordnötter, hasselnötter och mandel.

    SvaraRadera
  2. Vi kör valios produkter, de fungerar bättre än andra på mig om det bara är laktosintolerant han är. Oatleys vaniljsås godare än "vanlig".

    Visst är Specialmjölk gott(å kostsamt)Q! /Stella

    SvaraRadera
  3. Det är ändå tur att vi befinner oss i Sverige, finns en hel del "special" produkter. Det är en omställning, men det går snabbare än man tror :)
    Ett tips är att inte använda för mkt sojaprodukter som substitut, vissa utvecklar ganska snabbt en intollerans mot dem men...
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Både Alma o S är lakotosintoleranta och vi kör i huvudsak Valio - helt suveräna produkter m undantag av priset. Hela familjen kör laktosfritt och ingen besökare märker någonsin någon skillnad. Oatly har god glass och så gillar Alma Sias sorbet.

    ALmas mage tål dock små mängder laktos, ex v vanligt bordssmör, smör att steka i samt ost vilket gör att vi inte ens tänker på intoleransen längre. Mer än att det är härligt pruttfritt här hemma..

    SvaraRadera
  5. Tänk, det där tänker jag inte ens på längre - efter att ha varit laktosintolerant själv i 10 år. I början var det ett elände, det fanns liksom inte den uppsjö av alternativ som finns nu - i den vanliga ICA. Nu vet jag instinktivt hur mycket laktos jag tål och vad som behöver undvikas Eller kombinera med kapslar, det fungerar också - jag vet inte om de kan användas till barn men man behöver inte svälja dem utan kan ta isär kapseln och sprida ensymet över det man ska äta, i värsta fall kan man göra låglaktosmjölk genom att hälla två kapslar i en vanlig mjölkliter och låta den stå ett tag - det har varit praktiskt när jag varit på landet med en liten lanthandel som shoppingställe.

    Ni kommer att vänja er alldeles snart, och se vad som ändå fungerar...

    SvaraRadera