2009-03-20

Ett - förvisso trivialt - tillvarons mysterium

Det är nästan tio år sedan mitt jobb tvingade mig att flänga jorden runt eller åtminstone fram och tillbaka. På den tiden reste jag västerut, den här resan har gått i motsatt riktning. Världen ser annorlunda ut nu. Dåmera fick man gratis mat på flyget och tilläts ta med sig både schampoflaskor och nagelsaxar i handbagaget. Å andra sidan kunde man inte läsa mejl i mobilen eller surfa gratis och trådlöst nästan överallt.

En sak har dock inte ändrats. Det finns en attiralj man alltid, alltid - always, siempre, toujours, immer - kan räkna med att hitta på ett hotell av affärsreseklass.

Är det något användbart som skoputs, rakhyvel, tandborste med tandkräm? Dessa utomordentliga förnödenheter finns bara ibland. Schampo, hudkräm eller skumbad? Finns något oftare men inte garanterat. Flaskvatten, morgonrock, oanvändbara tofflor? Ganska ovanligt.

Vartenda hotell jag har bott på när jag har varit på tjänsteresa har tillhandahållit - duschmössa. I en liten ask med hotellets logga på. Oftast mer än en.

Frågorna hopar sig. Vem är den mystiske duschmössetillverkaren som tycks ha sådan tumme med världens alla inköpare av hygienprodukter för hotell? Låter de sig övertygas om att den typiske affärsresenären vill duscha utan att blöta ner håret? Eller är det en global överenskommelse, de får köpa schampot och skumbadet billigt om de först köper duschmössorna? Och är detta i sin tur en eftergift åt någons gamla morsa som har utkrävt ett löfte om att var hon än sätter sin fot i världen så skall hon hitta en duschmössa att skydda lockarna med? Eller är duschmössorna i själva verket inte duschmössor? Det kanske finns ett annat, pinsammare, användningsområde som kamoufleras bakom det oskyldiga epitetet?

Jag går ut i badrummet och öppnar en av askarna och synar innehållet. Nej, som kondomer kan de knappast fungera. Däremot som skydd för cykelsadeln vid regnigt väder. Kan detta vara förklaringen?

Jag grubblar vidare.

1 kommentar:

  1. Fast jag använder faktiskt duschmössorna, till det ursprungliga syftet och inte till något suspekt.
    Jag har jättetjockt och ganska långt hår och fönar aldrig det eftersom det blir slitet och elektriskt. Jag duschar oftare än jag tvättar håret.
    Och eftersom håret får lufttorka så måste jag ha några timmar på mej.
    Alltså har duschmössan EN garanterad lycklig användare. Kanske är det för min skull duschmössorna finns?
    IFALL Annika skulle förära oss med ett besök på vårt hotell...

    SvaraRadera