2008-12-20

Kulturknutte med gränser

Jag är public service-fantast. Jag älskar SVT1 och 2 för att inte tala om Kunskapskanalen. Det jag mest uppskattar är reklamfriheten och att jag fortfarande kan hitta program i tablån som jag lär mig något av.

Men ikväll måste jag kapitulera. Det får bli hyrfilm eller Love Actually på TV4, trots att jag sett den minst tre gånger och trots att den bryts för nyheter och reklam.

För när barnprogram och nyheter är undanstökade i ettan kommer Dansbandskampen, just ett sånt program som jag avskyr. I många goda vänners lag, medan man sitter och pratar, dricker vin, löser korsord alternativt världsgåtor, okej. Men inte annars. Därefter Svensson, Svensson. En serie som inte var särskilt kul ens för femton år sedan. Nästa program är Brottskod försvunnen. Tar avsnitten aldrig slut? Varför köpa in denna menlösa amerikanska serie när det finns så många bra? (Och många dåliga, tack för att vi slipper dem.)

23:40 börjar det enda jag kan tänka mig att se, Dom kallar oss artister. Det pågår i en halvtimme. Sedan kommer en film från 1995 med Sandra Bullock. Ni läste rätt, 1995.

Tvåan då? Jo, nog för att jag älskar opera, det gör jag faktiskt. Verdi och Mozart rör mig till tårar. Och jag tycker att SVT är modiga. Men om inte ens jag är intresserad, hur många i riket kan då tänka sig att sitta mellan 18:50 och 23:35 och titta på Wagners Ragnarök? Förmodligen hade det varit mer kostnadseffektivt att bränna den på DVD och posta till detta fåtal.

Efter Rapport, nära midnatt, börjar så det enda intressanta i tvåans tablå, en film om en indisk läkare som dokumenterar sin vardag i England på film och utbyter filmer med släkten i hembyn under fyrtio år. Synd bara att den börjar så sent.

(Okej då, det är Thomas Quick på SVT24 kl 21. Det är jag lite nyfiken på.)

Tillägg! Marknadsundersökning!
Jag kommer att vara ledig länge under julen och i huvudet sjuder det och i fingrarna kliar det. Men hur är det med er läsare? Finns ni på plats under julledigheten, eller ska jag spara visdomsorden till i januari?

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag kommer i alla fall att läsa det du skriver!

    SvaraRadera
  2. Och jag kommer att läsa! Tjyvläser i vanliga fall men är, liksom du, en adoptivmamma som tycker att du skriver alldeles förträffligt bra! (tänkte att smicker kanske är bra när man avslöjar sig själv som tjyvläsare ;-))
    /madde

    SvaraRadera
  3. På plats direkt efter juldagarna, i vanlig ordning. Inlägg hos dig blir välkomna pauser i skrivbordsröjning och anslagsansökeskrivande! God Jul för övrigt.

    SvaraRadera
  4. Ledig. Och antagligen uttråkad! Skriv, snälla du, så jag inte behöver känna att jag är den ende bloggaren utan "annat liv"... :D

    SvaraRadera
  5. Smicker funkar utmärkt! Kul, då vet jag att ni är några läsare. Trevligt också att det finns andra bloggberoende som inte lägger ner skrivandet under julen.

    SvaraRadera
  6. Ledig! Och kommer säkert att hänga här en del också! :)

    God jul till dig och familjen!! :)

    SvaraRadera
  7. Jag har alltid koll på din blogg! Skriv GÄRNA!

    SvaraRadera
  8. Skriv nu! Jag är hemma och läser!

    SvaraRadera
  9. Jag vill också läsa! Skriv! Och god jul, förresten.

    SvaraRadera