2007-10-27

Orättvist bortglömda

Det pågår en spännande diskussion hos Storken som började med att hon bad sina läsare tala om vilka ikoner de anser är gravt överskattade.

Jättekul sällskapslek tänkte jag, och hakade glatt på. Risken är emellertid att någon annan dissar ens egna husgudar och då blir man förstås sur.

Så jag testar fegis-tvärtom-varianten: Vem, vad eller vilka anser ni vara orättvist bortglömda, förtjänta av stor berömmelse, sorgligt missförstådda och nedvärderade? Böcker, musik, filmer, bloggar, vad ni än kommer på!

Mina egna bidrag är Hellsing, Olrog och så slinker det med en Taube av bara farten.

Lennart Hellsing vet alla vem det är förstås, men sjunger man någonsin hans visor (eller läser hans dikter) numera? Nä, det imsas och vimsas och klappas händer och rumpa och kråksjungs och sommarvisas. Men nu ska det bli ändring i helgahushållet, jag har köpt Krakel Spektakels visbok samt Katten blåser i silverhorn och har redan börjat undfägna Q. Med exempelvis följande bedårande vardagsvers:

Rena vita lakan
det är skönt att ha
ända upp till hakan
ska jag nu dem dra.
Sova hela natten
drömma att jag far
bort på vida vatten
över böljan klar.

Mer poesi och rimkonst åt barnen!

Ulf Peder Olrog är, vågar jag påstå, än mer bortglömd. Jag har en gammal skiva där Sven-Bertil Taube sjunger hans låtar, och jag älskar den. Tyvärr finns den inte på CD. (På Freddie Wadlings En skiva till kaffet finns några Olrogvisor med, rekommenderas).

Olrog är fullt i klass med den ständigt geniförklarade Povel Ramel (som jag också älskar) både musikaliskt och textmässigt. Förutom att de genomsyras av ett härligt vansinne ger hans visor också en underbar tidsbild av Sverige som det var förr. Som den om den förfördelade folkskolläraren som bestämmer sig för att hämnas genom att fördärva en generation lärjungar och lära dem helt fel saker:

Robinson Caruso, Robinson Caruso, vem var det? Vem var det?
Svara genast, nu ditt frö!
Jo, det var en sångare som bodde på en ö.

Och så vidare.

Taube då? S-B får komma med på ett hörn eftersom han sjöng både Hellsing och Olrog för mig när jag var liten. Han kan annat än farsans sånger, fast ingen tror det. Förresten sjunger han bättre än sin pappa.

11 kommentarer:

  1. Jisses vad du har rätt beträffande Hellsing och Olrog! Skulle även vilja slå ett slag för Eva Dahlbeck som bla var med i Bergman-filmer på 50-talet. Hon är helt fantastisk men avslutade sin karriär i förtid då hon gifte sig och blev hemmafru. Synd på så rara ärtor...

    SvaraRadera
  2. Vi hade en skiva när jag var liten där Thore Skogman sjunger Olrog. Åh, vad jag skulle vilja höra den igen! Och Sven-Bertil är suverän som tolkare av sin fars sånger. Nu skall jag fundera på egna förslag.

    SvaraRadera
  3. Jag har matat mina barn med Hellsing. Kan varmt rekomendera Sjörövarboken, mina barn älskar frasen: kapten Bös slog sig lös med en nakendansös.


    /Mariamamman

    SvaraRadera
  4. Jaha, då kan jag ju passa på att klämma in en vuxenartist som inte direkt ligger på några listor, om någon ö h t kommer ihåg honom?
    Han heter Nik Kershaw och hade en 80-tals hit med en låt som heter The Riddle.
    Sen har man inte hört så mycket.
    Men har har gjort MASSOR efter det, och killen är ett totalt geni.
    Min favvoplatta med honom heter "15 minutes",från -98. Den har alltså några år på nacken den med men håller ändåför sisådär en miljon lyssningar.

    Håller f ö med om det där med Hellsing (att det är bra alltså), även om jag inte hade en aning om att han var bortglömd!
    Vi har sen bebisåldern lyssnat och sjungit och läst både Krakel och Sjörövarboken så öronen blivit små lapprikapaprikor av alla roliga ord.

    SvaraRadera
  5. Jag kommer inte på någon men när jag frågade C svarade han Oh, det finns ju många. Så namedroppade han direkt Leif Eriksson som upptäckte nordamerika.

    (Det var en svensk viking och spår efter honom ska finnas i Brittish Colobia)

    jag tvår mina händer för sanningshalten i detta...

    SvaraRadera
  6. James Hollingworth
    Grymma texter svängig sjuttiotalsmusik. Coolt och roligt även för vuxna. Det svänger.
    Eller vad sägs om den här texten:
    "Jag heter Stefan och jag vill inte längre vara med om att nån annan ska bestämma över mej
    dom bara bråkar och tjatar om alla små bestämmelser som faktiskt inte jag har varit med och hittat på
    om man vill göra som man vill om man vill se om man kan klara sig i skogen ett tag det är väl bra?
    ska man ha brevlåda nu och vad är byggnadslov för nått osh varför får man aldrig göra som man vill
    om man är snäll"

    Utan musik till är det inte i närheten så bra.

    /Anna

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentarerna! Kul att fler uppskattar Olrog (och Hellsing förstås - nä han är nog inte så bortglömd iaf).

    Eva Dahlbeck håller jag med om. Minns att jag såg Bara en mor i yngre tonåren och snyftade förstulet tills jag såg att också mamma satt och grät!

    James Hollingworth är en gammal favorit - Älgarna demonstrerar! Tandborstvisan sjunger jag för Q varje kväll.

    Men Nik Kershaw var VERKLIGEN en nyhet. Kul! Som alla andra trodde jag att han försvann efter 80-talet. Blir riktigt nyfiken nu.

    Och det är inte för sent att komma på fler!

    SvaraRadera
  8. Inte underskattad men inte så ofta ihågkommen är Bang, Barbro Alving. Journalist, reporter, strålande kåsör, om ett liv i kvinnlig tresamhet innan problematiserad heteronormativitet hade uppfunnits. Jag kom ihåg henne därför att en alltför snabb och glasögonlös blick på fotot du satt in fick mig att tänka på någon av bilderna på henne. Jag älskar hennes dagböcker/brev som dottern Ruffa Alving sammanställt och gett ut. Reportaget inifrån kvinnofängelset (titel?) är en annan lysande bok.

    "The riddle" wow - och killen har gjort mera säger ni? Tack!!

    SvaraRadera
  9. Hej Helga - apropå glömda eller underskattade "ikoner": Beträffande Ulf Peder Olrog håller jag helt med Dig. Själv betraktar jag honom som en av det svenska 1900-talets viktigaste folkfilosofer, i bredd med Tage Danielsson, Astrid Lindgren och Allan Edwall. Beträffande Lennart Hellsing håller jag inte med Dig! Dels sjunger och läser vi ofta hans texter för våra vildbasar till barnbarn, som blir helt koncentrerade!
    Dessutom använde jag en av hans texter till en Poesitävlan för tekniker i mitt företag! Få klarade av "Dinkeli dunkeli Doja heter en grön papegoja.."
    Apropå glömda ikoner är ett namn Du säkert aldrig hört talas om: Berndt Gustafsson, död 1975 - Sveriges förste professor i religionssociologi - en i sanning fascinerande man!

    SvaraRadera
  10. Den 5 oktober är vi ett 20-tal Olrogvänner som ger konsert i Culturum Nyköping (hans barndomsstad).
    Samla likasinnade och kom - det blir bra jag lovar.
    Biljetter finns på www.nykoping.se/culturum

    Roland Berg

    SvaraRadera
  11. continue buy tramadol us pharmacy - cheaptramadolonline

    SvaraRadera