2006-11-21

Växlande molnighet

Jag fick en intressant fråga som kommentar på förra inlägget, om jag önskar att vi hade gjort något annorlunda under de svåra åren. Jag ska fundera lite och återkomma.

Igår hade vi en ganska jobbig dag. Jag var förstås trött efter uppesittarkvällen, dessutom sov Q oroligt på natten. Han ligger inte längre rak och fin mellan oss. Istället kan man ibland vakna med hans fötter i ansiktet och hans huvud på magen. Han sover oftast på mage, och drar upp benen under sig. Så kan han ligga halvvaken med rumpan i vädret och småprata, knorra och ibland yla för sig själv. Gulligt, men lite jobbigt när man vill sova.

Resten av dagen var det inte mycket som var bra. Korta stunder var han nöjd och glad, men mestadels skrek han. Ville inte ha mat, skrek när jag bytte på honom. Hungrig, kissig, bajsig, trött? Vilka fler alternativ finns? Jag knölade ner honom i bärsjalen trots ilskna protester och då somnade han faktiskt till bådas vår förvåning. Så fick jag ett par timmars ro, tills han vaknade med ett argt vrål.

Det var ganska skönt att lämna över honom till pappan på kvällen och åka på körrepetition. Fast jag vet att man har sådana dagar ibland, kände jag mig ändå lite nere.

Men idag var det en helt annan unge som vaknade. Gårdagens skrik är utbytt mot kvitter. Vad det än var som inte var bra igår (tänder? Han har tre i överkäken och två i underkäken, kanske fler på gång?) så var det borta idag.

I vilket fall som helst så känner jag att jag behöver aktivera mig lite mer. Det är en avvägning, svårt att veta hur mycket aktiviteter Q klarar av. Han är sällan gnällig när vi är ute på någonting, de riktiga grindagarna har varit hemma när vi tar det lugnt. Men för att jag ska bli på lite bättre humör måste vi hitta på lite roligheter.

Så ni mamma- (pappa?) människor som läser detta, har ni några tips? Vad kan man göra med en åttamånaders bebis när vädret är novemberdassigt? Hur fyller ni era barnlediga dagar?

5 kommentarer:

  1. Jag är ju som du föräldraledig, ända fram till nästa höst faktiskt.
    Och det är lätt hänt, mycket lätt, att stanna inne, speciellt när vädret är trist. Nu har vi hund, så varje dag tar jag minst en långpromenad. Tyvärr har min bästa väninna(och promenadsällskap) flyttat utomlands, så numera går jag ensam.
    Ett tips är i alla fall att snoka upp lite medsystrar (eller -bröder!) som är i samma sits. Där vi bor har vi föräldragrupper genom BVC, och även om man inte direkt blir ihoptussade efter personlighet och intresse (utan efter när barnen är födda och var man bor...) så har man ju ofta en del gemensamt ändå.
    Vi har även en öppen förskola (borde väl finnas även där ni bor, om det inte finns nån kommunal så kolla med kyrkan)där man kan fika, leka, sjunga, gå kurser m m. Brukar vara jättetrevligt, faktiskt!
    Och sen vår favvissyssla...BAAADA, gå till badhuset, mina barn(och jag)
    älskar vatten! Brukar finnas varm bassäng för de minsta barnen, och halvvarm bassäng för de lite större. Min badvana 5-månadersbebis badar länge utan att klaga i den halvvarma.

    Grattis på namnsdagen förresten...det är ju HELGA idag*S*

    SvaraRadera
  2. Jag har inga tips tyvärr på vad ni kan göra på dagarna. Fika på stan är ju populärt bland andra mammor men kanske inte så populärt hos lille Q.

    Jag frågade som kommentar på gårdagens inlägg om du önskat att du gjort något annorlunda, och jag tänkte att nu med facit i hand kanske du kan säga det, men när man är i processen så kan det vara svårt. Jag har hört andra adoptivföräldrar säga att de önskar att de slutade med behandlingar tidigare, men är man inte redo för det så kan man ju inte gå före sig själv. Frågan kvarstår dock :-) Vore intressant att höra, om du vill förstås.

    Kram, jamis

    SvaraRadera
  3. Det är säkert tänderna som spökar ang. den periodvisa kinkigheten. Leah har 6 tänder med en sjunde på uppgång och det gnökas och gnälls en hel del.
    Vad man kan göra med en bebis- jag gillade att gå promenader jag men vädret är ju lite otrevligt nu kanske. Jag vet inte men jag gjorde nog inget särskilt med F mer än att hon fick följa med i min vardag- besök på bibliotek, fika på mysigt café bara hon och jag, lite shopping, tända ett ljus i kyrkan och titta med stora ögon på ljuskronor och bilder. Öppna Förskolan var vi på några ggr och där fanns det en del som gick på Babyrytmik. Hoppas ni hittar något som ni trivs med :-)
    /Chisanna

    SvaraRadera
  4. Babysång!
    Kyrkan här uppe hos oss anordnar babysång och kyrkan hos syrran i Linköping gör samma sak så förhoppningsvis är det en landsomfattande grej. Låter kanske lite halvtrist men faktum är att barnen älskar det! Dessutom är det ljuvligt att träffa andra föräldrar lite och få prata lite vuxenprat.

    SvaraRadera
  5. Först vill jag säga grattis till sonen, underbart att ni äntligen fått ert barn!

    Kom till Spira, öppen förskola för adopterade barn. De flesta barn där är äldre, men det finns ändå de som är runt 1 år. Det är lugnt och mysigt där så jag tror att en liten bäbis trivs där också. Framför allt så kan det vara trevligt för dig som mammma. Stämningen är väldigt bra där och de som jobbar där är underbara. Adress: Skånegatan 75. PK: 0410
    Hälsar Stina

    SvaraRadera